Svar: Dagplejen
31. august 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Mille
Det gør naturligvis ondt i dit mødrene hjerte, når din lille Bertram er så ulykkelig. Det er klart og helt forståeligt. Umiddelbart tænker jeg at Bertram reagerer sundt og helt relevant - der er bestemt ikke noget i vejen med din dreng.
Han vil naturligvis helst have mor og hvem kan fortænke ham i det. Han er glad for dagplejeren og han synes også det er spændende og nyt at skulle være det, han nyder at opleve de andre børn og en ny hverdag. Det er smadder dejligt, men det er bare ikke særlig rart at få mad af en anden end mor og det er bestemt heller ikke rart at skulle puttes af en anden end mor.
Bertram savner dig og det er det han fortæller. Det er jeg sikker på. Han er opslugt af alt det nye og det er okay, men så mærker han at du ikke er der og så bliver han ked af det. Måske ville han gerne dele tingene med dig, han ser måske efter dig, regner med at møde dit blik og et smil, et nik, en bekræftelse på at du ser ham og ser det samme som ham, men så går det op for ham at du er væk.
Men Mille sådan er det og det er okay. I er igang med en indkøring og det vigtigste er at dagplejeren er sød. Jeg synes det er rigtig godt at hun ringer og fortæller dig at han er ked af det. Hun er ærlig, hun taler med dig om det. Det er meget fint. I princippet kunne hun jo tie stille og så ville du jo intet ane. Han er jo glad når du afleverer og glad når du kommer. Så det lyder som et god sted for din dreng at være. Han skal bare lige affinde sig med det. Så selv om det er hårdt, så se det som noget positivt, at hun fortæller dig om det, at hun rent faktisk bekymrer sig for lille Bertram og hun vil ham det godt.
Nogle gange hjælper det, hvis man kan lave et lille fotoalbum med billede af dig, far, Bertram selv, huset, barnevognen osv. Altså ting fra hverdagen, tingene hjemme som han kender og finder tryghed ved. Han kan ikke sætte ord på, men at se et billed af dig, kunne måske hjælpe ham til at forstå at du stadig er der, at du ikke er blevet væk og at du kommer efter ham igen.
Jeg kan godt forstå at du vil prøve at blive der og det kan du også godt gøre, men du skal heller ikke gøre det for meget. Du kan risikere at han så vil sidde endnu mere og se efter dig i døren og have svært ved at slappe af og bare nyde at være til stede, fordi han hele tiden vil vente på at du dukker op igen. Det er derfor nogle gange en udmærket idé at lade børn både spise og sove det sted hvor de skal passes, sådan som I allerede har gjort.
Knus herfra. Det skal nok gå alt sammen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske