Brev:
Vågner om natten - 9 mdr.
31. august 2006
Alder:
9 mdr.
Vågner om natten - 9 mdr.
Hej Helen
Vores datter på 9½ måned har altid været rigtig god til at falde i søvn selv og sove 9-10 timer natten igennem. Men i sidste uge vågnede hun efter et par timers søvn og var helt ulykkelig. Det tog 2½ time før hun sov igen. Dagen efter ville hun ikke falde i søvn alene, jeg måtte stå hos hende.
I denne uge er hun startet i dagpleje og udover lidt gråd ser hun ud til at hygge sig fint, hun pisker rundt og undersøger det hele. Men igen vågnede hun om natten og selvom hun ikke var ulykkelig, ville hun bare ikke sove. Efter at have gået frem og tilbage flere gange og derefter stået hos hende i 1 time, tog vi hende med ind i vores seng. Efter noget tid var hun i vældig fint humør (selvom vi slet ikke snakker til hende om natten) og så lagde vi hende tilbage i hendes egen seng hvor hun faldt i søvn.
Mit spørgsmål er, hvordan du synes at vi skal håndtere hendes opvågnen. Allerhelst vil vi have hende til at falde i søvn i egen seng, men hvis det er fordi hun savner tryghed efter den nye adskillelse, så vil vi jo heller ikke svigte hende. Men vi vil heller ikke skabe en dårlig vane.
Noget andet er at hun lige er begyndt at rejse sig op ad alting. Dette gør hun så også i sengen, både om aftenen og om natten. Derefter brokker hun sig højlydt - vi tror ikke at hun kan gennemskue at komme ned igen. Skal vi ligge hende ned eller ignorere det? Især om natten vil vi jo gerne undgå at hun vågner helt op, men igen undgå at vænne hende til at vi kommer rendende...
Håber du har nogle gode råd.
Venlig hilsen Tina