Svar: Vågner om natten - 9 mdr.
31. august 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Tina
Det lyder umiddelbart som om din datter natlige opvågninger skyldes hendes motoriske udvikling. Det er nemlig præcis som du beskriver, at når børn begynder at kravle, rejse sig op osv. i løbet af dagen, så gør de det også om natten.
Børn øver sig hele tiden og det gælder også det motoriske, så I søvne får barnet netop lagt sig en en stilling eller får rejst sig op, og er ikke i stand til at lægge sig ned igen.
Samtidig med dette, så er jeres datter startet med at blive passet og det betyder at der sker en hel masse. Hun får rigtig mange nye oplevelser og dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme om natten. Det giver også natlig uro og måske lidt gråd og utryghed.
Er hun meget ulykkelig og bange, så skal hun naturligvis have lov til at komme ind til jer, når hun så er faldet til ro, så kan hun evt. flyttes ind i sin egen seng igen. Men hvis det handler om motorisk natlig uro, så synes jeg at I skal give hende lidt at drikke, hjælpe hende med at komme ned at ligge i en god stilling og så putte hende igen.
Med tiden vil hun selv kunne finde ud af at blive lagt i en ny og rar stilling, hvis hun vågner på grund af motorisk uro.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske