Svar: Opstart grød og mos pige 5 mdr.
1. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Birgit
Det er rigtig fint at din datter er begyndt med lidt skemad og risgrød er en rigtig fin grød at begynde med. I stedet for æble/pæremos kan du prøve at komme lidt gulerodsmos på og så kan du stille og roligt lade guleroden indgå som en del af grøntsagsmosen, som hun kan introduceres for om aftenen.
På den måde vil du i løbet af den næste uges tid kunne give hende skemad 2 gange dagligt (½-1dl af gangen), grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen.
Det vil være rigtig fint at bibeholde amningen, når det nu går så godt. Det er en god måde at vågne på og en god måde at sige godnat på og hvis du har mulighed for at amme om eftermiddagen, når I mødes igen, vil det også være rart for jer begge.
Derudover tænker jeg at din datter vil kunne få vand og mme af kop. Du kan skifte lidt imellem det, så hun lærer at drikke begge dele. MME kan serveres kølig, så hun vender sig til at drikke kold mælk, som alternativ til sødmælk.
Når hun er 6 mdr gammel vil hun kunne få kogt kød og fisk i grøntsagsmosen. Hun vil sandsynligvis spise 2 måske 3 skemåltider og vil derudover gerne ammes morgen, eftermiddag og aften. Ind imellem kan hun få vand eller mme.
Hvis jeres datter er vandt til at falde i søvn ved brystet, så vil det være en god idé at I prøver at putte hende uden brystet allerede nu, så far ikke står i det problem, når han skal passe. Alternativet til brystet er jo en flaske og I har jo den fordel at hun allerede drikker af flasken om aftenen, så hun kan altså godt skelne de to teknikker fra hinanden.
Der er ikke noget i vejen for at du ammer mere hver anden dag og du kan også malke ud, hvis du føler behov herfor. Du må prøve at mærke efter, hvordan din mælkeproduktion regulerer sig. Hos nogle kvinder vil det være helt uden betydning, hvor andre vil mærke at mælkeproduktionen falder drastisk, hvis de ammer mindre hver anden dag, så de er nødt til at malke ud. En malkemaskine vil dog ikke kunne stimulere på samme måde som din datter. Det vil altså være meget individuelt og du må prøve at vurdere, når du står i situationen.
Med hensyn til søvnen om natten, så tænker jeg: Din datter puttes kl. 20 og vågner så igen mellem 23-24 hvor du giver hende en sut, så vågner hun kl 02 hvor du ammer - en amning du gerne vil være fri for. Hvorfor ammer du hende så ikke kl 23-24?
Jeg tænker, hvis hun kan sove fra kl 20-02 (=6 timer), er det så ikke rarere at hun ammes kl. 23-24 og så sover fra 24-06 (=6 timer)? Hun kan ammes sen aften eller hun kan få en flaske, hun vil sandsynligvis kunne spise i søvne og så vil du få en mere sammenhængende nattesøvn. Jeg synes det er et forsøg værd:o)
Held og lykke med et hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske