Brev:
Problemer med maverne
1. september 2006
Alder:
4 mdr.
Problemer med maverne
Kære Helen
Tak for svaret sidst - det var en stor hjælp. Jeg prøver derfor at skrive til dig igen, for at høre dine tanker om vores situation!
Vores tvillinger er nu 4 måneder (født 7 uger før termin!) og bliver ammet fuldt ud, bortset fra 2-3 gange i løbet af eftermiddagen og aften, hvor de bliver suppleret med 50 - 100 ml mme på flaske (efter dit råd sidst). Vægten er ca. 6 kg og længden 65 cm.
Det fungerer sådan set fint nok for os alle, måske lige bortset fra de små maver. De har den sidste månedstid haft meget luft i maverne (startede ca. samme tid, som de begyndte at få lidt mere mme på flaske og D-vitaminer), det virker til at genere dem og gøre ondt.
Det er især tidlig morgen, eftermiddag og aften, det står på. Der er altså ro formiddag og om natten, hvor de sover 6 timer i træk og resten af dagen spiser de typisk med 2 timers mellemrum. Vi cykler med benene og masserer maverne, hvilket som regel også resulterer i, at de kommer af med noget luft. Desuden sørger vi for, at de er bøvset godt af, men det er ikke tilstrækkeligt.
Vi har prøvet med Allomin 1, Nan 1 og nu Nan H. A. 1! Efter Nan H. A. 1 (som de har fået en uge) er der mere regelmæssig afføring - ca. hver anden dag.
Nu til mine spørgsmål:
- Hvad mener du, maveproblemerne kan skyldes og hvordan kan vi afhjælpe?
- Kan de nogle dage ændre deres spisemønstre, så de spiser med længere intervaller. Det synes jeg nemlig har været tilfældet de sidste par dage, hvor der nogle gange er gået 3-4 timer. Hvad kan forklaringen være på det? Kan maveproblemerne måske skyldes, at de spiser med så korte intervaller?
- Hvilke tegn skal vi være opmærksomme på, når de skal til at have skemad eller evt. vælling?
- Har de en alder nu, hvor vi kan begynde at indføre en mere fast rytme med faste tider for en længere formiddags - og eftermiddagslur?
Jeg håber ikke, det blev for rodet, men det kan godt være lidt svært at få ned på "papir".
Jeg ser meget frem til at høre dine tanker omkring det.
På forhånd tak for hjælpen!
Venlig hilsen
Tina