Svar: Problemer med maverne
1. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Mit umiddelbare tanke er, at det ville være en god idé at forsøge, om I kunne trække børnenes måltider lidt. Det er meget hyppigt at spise hver 2 time og deres uro i maven kunne sandsynligvis godt blive bedre, hvis der fik lov til at gå 3-4 timer imellem deres måltider.
Samtidig vil det lidt længere interval også betyde at børnene fik en lidt større fornemmelse af hvad det egentlig vil sige at være sulten og være mæt. De vil blive bedre til at spise en lidt større mængde af gange og vil derfor også, når de skal igang med skemaden kunne begynde at spise lidt mere. Således vil der med tiden være bedre plads til lidt skemad og samme mælkemængde som tidligere. Skemaden vil altså være en mængde der kommer oveni den vanlige mængde mælk - i begyndelse.
Det er nok endnu lidt for tidligt at begynde med skemaden. Normalt anbefales overgangskost, det vil sige vælling og grød, først fra 4 måneders alderen. Men for det for tidligt fødte barn vil det ofte være for lang tid at vente til fire måneder efter terminen. I stedet anbefales at starte med vælling eller grød et sted midt imellem 4 måneder fra barnets fødsel og 4 måneder efter forventet termin. Umiddelbart vil du måske så kunne begynde med skemad om 3-4 uger.
Jeres børn har lært helt fra starten at spise forholdsvis store mængder mad og at spise hyppigt. Det hører med til at blive født før tid, at man får hyppige måltider og forholdsvis store mængder mælk i forhold til størrelsen af barnet. men det er denne rytme I skal prøve om I kan ændre lidt. Og det er svært, men kan forsøges.
Det er rigtig fint at I nogle gange supplere med flaske, på den måde får I også børnene fyldt lidt ekstra op så maven lærer at rumme lidt mere. I kan evt. forsøge at se om I kan strække dem til hver 3 time og på den måde få dem til at tage en lidt større mængde af gangen.
Det er sandsynligvis for tidligt at lade dem nøjes med 2 lure dagligt. De fleste børn på 4 måneder, har behov for at sove 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på eftermiddagen. De fleste børn vil i den alder også have behov for mad flere gange om aftenen, f.eks. når de puttes og så igen, når I går i seng, og så er bryst eller flaske en enkelt gang om natten ofte også nødvendigt. Men da jeres børn er i stand til at sove 6 timer i træk, så er det en god idé at lade de 6 timer ligge i tidsrummet 24-06 og det kan I godt prøve at arbejde på.
I kan godt begynde at skabe lidt faste rutiner i forhold til putteritual. I kan også godt begynde at se lidt på klokken og prøve at putte dem til lidt mere faste tider, men de skal stadig også have lov til at flexe og selvregulere lidt med den alder de har.
Håber ovenstående hjælper jer videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske