Brev:
Mareridt? - 15 mdr.
1. september 2006
Alder:
15 mdr.
Mareridt? - 15 mdr.
Kære Helen
Vores Emil, som netop er fyldt 15 måneder, har nu sovet dejligt igennem i de sidste 4 måneder. Men pludselig er han begyndt at vågne nogle gange med et skrig og andre gange medhjerteskærende gråd indtil flere gange i løbet af natten.
Det starter som regel en times tid eller to efter at han er kommet i seng (og han har i øvrigt ikke noget imod at komme i seng - henter selv dynen, når han er træt). Han er relativt nem at få til at sove igen - som regel. Men en enkelt gang blev han ved med at vågne med ned til et kvarters mellemrum og til sidst tog vi ham ind i stuen, hvor vi sad og så en film. Der lå han så i min favn og bare kiggede på mig helt stille med store øjne - ikke ked af det men blot som om hans hjerne kørte rundt?! Til sidst bar jeg ham ind i seng og sad hos ham til han faldt i søvn. I det hele taget skal man, når han vågner, blive hos ham, tale lidt til ham, lægge en hånd på ham og så falder han for det meste hurtigt i søvn.
I vuggestuen siger de, at det samme sker om dagen. For et par dage siden var han vågnet med et skrig og havde vækket alle de andre! Så han sover ikke så meget lur heller i løbet af dagen og har derfor ret kort lunte og er noget pylret.
Jeg går ud fra, at det er enten tænder eller mareridt - men kan man virkelig have så mange mareridt på en nat og kan man også have dem om dagen?! Hvad skal vi gøre? Jeg ved man ka sætte en natlampe op, men tror du det hjælper? Det vil vel ikke få ham til at holde op med at have onde drømme. Vi har prøvet at sove inde hos ham - men det virker som om, det forstyrrer ham endnu mere.
Er det en normal "mareridtsfase"? Hvor lang tid tager den i så fald og er der andet man kan gøre for at gøre hans nætter roligere?
God weekend.
Emils mor