Svar: Mareridt? - 15 mdr.
1. september 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Emils mor
Det lyder ganske bestemt som om Emil er begyndt at drømme og har svært ved at sove om natten pga de drømme han har. Man ved at børn drømmer fra de er ganske nyfødte og der er sådan set ikke noget udsædvanligt i at Emil drømmer, da drømme jo er en bearbejdelse af dagens oplevelser.
Man kan så sige at det er lidt tidligt at have mareridt. Jeg tænker at det er almindeligt at børn i 1½ års alderen begynder at få lidt farefornemmelse og derfor også begynder at drømme mere uhyggeligt om natten, og generelt har en periode, hvor de sover meget uroligt. Deciderede mareridt kommer oftest i 3-4 årsalderen.
Men uanset hvordan og hvorledes så lyder det som "onde" drømme i en eller anden form og jeg synes det er meget vigtigt at I giver ham trøst og ro, når han drømmer. I bør reagere hurtigt, når I fornemmer at han har en ond drøm. Nogle gange vil han ikke rigtigt vågne, og I vil kunne hjælpe ham videre i drømmen på en rolig måde. Andre gange vil han vågne af sit mareridt eller det kan være vigtigt at han vågner og der må I tænde lys, snakke til ham osv. så han oplever virkeligheden, kan se værelset, jer osv. - det genkendelige, det trygge.
En natlampe kan nogle gange virke, men den kan også virke modsat fordi den kan kaste skygger som nogle børn også bliver bange for. Men lidt dæmpet belysning kan godt være en idé.
Det hjælper nogle gange at give barnet noget at drikke, fordi det bryder den drøm som barnet er i, det er med til at virkeliggøre tingene.
Det er også sådan at man nogle gange skal passe på ikke at tale for meget, da det kan betyde at man bliver en del af barnets drøm og barnet derfor bliver mere og mere uroligt. Det er en meget svær balance og I må prøve jer frem og se hvordan Emil er.
Jeg kan desværre ikke sige så meget om hvor længe dette vil stå på. Nogle børn drømmer rigtig meget og meget tit, andre børn drømmer næsten aldrig. Måske har en af jer forældre drømt meget som barn, haft mareridt, gået i søvne eller lignende. Måske han ligner en af jer?
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske