Svar: Vi er så trætte
2. september 2006
Alder:
1 mdr.
Kære trætte familie
I har skrevet til mig før og jeres drengs uro har stået på lige siden han blev født - hvem er omkring jer? Har I ikke sundhedsplejerske og læge som kan hjælpe jer.
Jeg vil meget gerne hjælpe og støtte og prøve at finde forklaring, men det er svært at gennemskue, hvad der sker, når jeg ikke kan se jeres lille dreng.
Det lyder jo umiddelbart som om han nu får hvad han har behov for af mad og det lyder heller ikke som om han har ondt. Har I prøvet at svøbe ham? Kender I bogen "Svøb dit barn"? Det kunne måske hjælpe jer.
Hvordan er hans uro? I skriver at han ligger og sover meget uroligt og meget af tiden kaster hovedet fra side til side og grynter/klynker. Sådan gør små børn. De sover meget uroligt, og de har mange natlige lyde. Det er normalt og det er ikke ensbetydende med at I skal tage ham op, tværtimod. Måske skulle I prøve at lade ham være, evt. give ham en sut, eller putte dynen lidt ekstra omkring ham.
Som sagt er det svært for mig at vurdere de lyde han laver. Det kan sagtens være helt normalt. Jeg synes derfor I skal prøve at tale med sundhedsplejersken eller lægen omkring det, simpelthen fordi de kan se og høre ham og guide jer omkring hvad der er normale lyde og om hvorvidt I skal være bekymrede. Hvis der er grund til bekymring, så må I jo indlægges så de kan finde ud af, hvad der er galt.
Hvis I er så trætte nu at I siger det er for meget, så hold fast i at I har brug for hjælp. Nogle gange hjælper det at komme på sygehuset, hvor der er personale 24 timer i døgnet. Det er svært at få et billede af hvad der sker, hvis man kun ser jer og jeres dreng kortvarigt, men hvis man får en 24 timers indtryk, så finder I måske en løsning. Prøv at tale med lægen om det.
Sender jer et stort knus - det skal nok gå altsammen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske