Brev:
Vuggestuestart og vred i søvne
2. september 2006
Alder:
9 mdr.
Vuggestuestart og vred i søvne
Kære Helen
Tak for dit sidste svar.
Siden jeg skrev sidst, er Elias blevet glad for at spise igen. Det viste sig nogle dage senere, at han havde forstoppelse. Vi måtte en tur forbi lægevagten om søndagen, hvor vi fik en microlax med hjem. Jeg er ret sikker på, at det var mængden af sødmælk der gav problemet, som du nævnte! Så nu er jeg opmærksom på, at han ikke får for meget sødmælk. Fordøjelsen fungerer nu rigtig fint igen og vi er blevet mere opmærksomme på hans øvrige væskeindtag.
Desværre er han ikke interesseret i at drikke vand længere! Så han får en del æble/pærejuice,- den mindst sukkerholdige vi kan finde, som vi så blander halvt med vand. Er det ok, gennem hele dagen? Han får så kun ren vand om natten, og er han det mindste "ved bevisthed" skubbes det også væk, som nej tak! Her tilbydes han dog ikke andet alternativt.
Jeg fik nok udtrykt mig lidt uklart sidst, omkring Elias´evne til at tygge! Han tygger superfint,- men jeg mente blot at jeg ikke medregner den smule han tygger/gnaver i sig, i hans madindtag som sådan. På et tidspunkt spiste han i øvrigt rask væk næsten en hel skorpe, men dem har han mistet interessen helt for nu. Det er vel også forståeligt nok, at han kører træt i noget af det, som man ofte har budt ham.
Rugbrødshapser er han en ørn til, nu hvor han ikke er forstoppet længere, spiser han mellem en kvart og en halv rundtenom. Er det ikke fint nok? Han vejer nu 7,5 kg.
De sidste par dage har han spist 1/2-3/4 dl grød morgen og ca 1 dl øllebrød med reven pære eftermiddag og også ca 3/4-1 dl aftensmad. Det er en væsentlig forøgelse af hans madindtag, så det er jeg egentlig ikke bekymret over pt :-)
MEN.... Hans søvn er stadig meget meget dårlig!
Du skriver at du egentlig troede at Elias var begyndt at sove bedre, plus nævner noget om vanebetinget afbrudt søvn.
Som situationen var indtil for nylig (ja...nok nærmere betegnet indtil vuggestuestart!), var natten som du beskriver. Han vågnede en gang i timen og var nem at hjælpe videre (med sut, venden om, en tår vand ell lign). Det var egentlig ok og til at leve med (ihvertfald bedre end tidligere :-)
Hvis jeg ikke hjalp ham videre, vågnede han helt op!
Problemet er helt anderledes nu. Han vågner stadig op hver time minimum, men kan ikke hjælpes videre på samme måde. Han kan stadig godt puttes i egen seng, men når han vågner første gang, kan han ikke hjælpes videre og jeg må tage ham op og gå rundt med ham, som da han var helt lille! Næste gang han vågner, må jeg tage ham over i min egen seng og inden da, har jeg "kæmpet" med ham.
Kampen udarter sig på den måde, at jeg forsøger at gå rundt med ham på samme måde som tidligere (selvfølgelig efter at have afprøvet de alm hjælpe-videre metoder..), men han er tydeligvis meget vred og frustreret,- først i søvne og sidenhen vågner han (når han vågner rigtig op, er han nu nok mere bare meget ked af det..sandsynligvis fordi han egentlig helst ville have sovet..sådan tolker jeg det),- men den vrede han viser (en slags frustration vil jeg også kalde det) kender jeg SLET ikke fra Elias når han er vågen!
Han bliver stiv som et brædt og slår voldsomt med sit hoved, samtidig med at han sparker med samlede, stive ben! Det er meget ubehageligt,- men jeg prøver at holde ham godt fast, knuger ham så godt jeg kan ind til mig, samtidig med at jeg går rundt og synger beroligende for ham. Jeg får så bakset ham ned og ligge i min seng og kringlet os begge ned og ligge (han vil helst blive ved med at gå rundt) og så falder han i søvn, tæt tæt ind til mig og med meget fast greb holden i hånd.
resten af natten sover han hos mig. Han kan have den store tur hér, 2-3 gange (max) på natten og resten af natten er det "de nemme opvågninger"
Jeg er jo godt klar over at det hænger sammen med indkøring i vuggestuen. Men hvordan takler jeg det bedst?
Han har ikke fået sit eget værelse endnu (omstrukturering af delebørneværelser..) men det er ved at blive "ledigt" til ham nu. Men vil det ikke være alt for meget, at arbejde på at få ham i eget værelse netop nu? Jeg tænker, at vi skal vente til han er blevet glad for vuggestuen.
Jeg henter ham stadig efter et par timer i vuggestuen. Han bliver afleveret (er ked af det når jeg går..det er SÅ hårdt...), får lidt at spise, bliver lagt, vågner, får frokost og så bliver han som regel ked af det igen, hvorefter pædagogerne ringer efter mig og jeg henter ham igen. Nu har han været der i 3 uger (14 dage på denne måde). Vil du mene, at vi nu skal være "hårde" og lade ham blive en time mere? Han skulle gerne op på, at kunne være der 5-6 timer ialt. Pædagogerne lader det være meget op til mig,- men selvom jeg har det skidt med at han er ked af det, skal han jo lære det..men jeg vil gerne gøre det på den mest hensigtsmæssige måde. Det er ikke et spørgsmål om indkøringstid! Jeg bruger den tid der er nødvendig, for at han bliver trappet op i tid, på den tryggeste måde.
Et lille spørgsmål til sidst: Elias vil til hver en tid hellere smide hele sin tallerken på gulvet, end spise fra den! Uanset om den er med tegninger på eller kedelig hvid. Har også købt en ekstra stor (tung) hvid tallerken, men han magter alligevel at vippe den på gulvet! Dvs, når han spiser selv, må vi lægge maden direkte på bordet. Har du et fif til at komme over denne tallerken-leg?
Forsat rigtig god weekend... :o)
Trætte, venlige hilsner
Elias´mor