Svar: Vuggestuestart og vred i søvne
2. september 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Elias' mor
Jeg synes det lyder rigtig godt at Elias er begyndt at spise igen og hans indtag og interesse for at spise, lyder god. Det er kun naturligt at han har brug for at smage så meget forskelligt som muligt og du skal endelig give ham smagsvariation - jo mere jo bedre.
Vand er naturligvis bedre end fortyndet juice, men det er også vigtigt at han drikker for at holde maven igang og da det tilsyneladende virker - så fred være med det:o)
Hans indtag af rugbrød, mos og grød er helt fint. Det lyder som om I bare skal fortsætte i samme gode stil.
Han søvn og opvågning om natten lyder som om han har rigtig meget brug for at vide at du er der for ham. Han falder først til ro, når han ligger tæt ind til dig og I kan knuge hinanden - det lyder næsten som om han ville krybe tilbage i maven, hvis han kunne:o)
Jeg tror derfor det er meget vigtigt at I ikke kæmper om at han skal sove alene i øjeblikket, men at du giver ham lov til at krybe ind til dig, når han har behov for det. Det er forsat vigtigt at putte ham i egen seng, så han lærer at det er der han skal sove, men når han vågner og ikke er i stand til at finde roen, så lad ham putte med dig. Stille og roligt lærer han, at du er der 100 pct for ham og han skal nok lære at kunne sove videre uden at ligge klinet helt op til dig.
Jeg tænker at Elias er en følsom lille dreng. Nogle børn er jo mere sensitive end andre og Elias har altid haft brug for at du var meget tæt på ham, når han skulle sove. Du skrev engang til mig at du skulle sidde og lulle ham, nusse på panden. Han var MEGET afhængig af din fysiske kontakt og holdt fast i din hånd med begge hænder, indtil han faldt i søvn. Dengang var han 5 måneder og jeg tror det er sådan Elias er. Han har rigtig meget brug for den fysiske kontakt.
Nu er han startet i vuggestue og det gør at han endnu mere end tidligere har behov for den nærhed. Det betyder ikke at du skal tage ham op hver time natten igennem, men det vil være godt at give ham muligheden for at få en hånd at holde i, i hvert fald i en periode. Måske kunne en madras på gulvet ved siden af jeres være en midlertidig løsning. Så kan du hurtigt give ham en hånd at holde i eller bare med lyde sige "sååå, jeg er lige her" så han kunne høre at du var der, måske kunne du lægge dig ned til ham, hvis det blev rigtig slemt.
Fra en madras på gulvet er det lettere at komme på eget værelse og det kunne således være en mulighed for jer, en overgang inden han flytter ind til sig selv.
Med hensyn til vuggestue og aflevering, så er det rigtig godt at du forsøger at virke glad og rolig, når du afleverer ham. Jo gladere du virker for stedet, jo gladere og mere rolig bliver han også. Hvis du er ked af det eller urolig for det, så tænker han at der må være noget galt og så vil han bestemt ikke være der.
Samtidig er det også en god idé at lade ham være der, så han oplever en dag der, det vil sige at han både spiser og sover der. Da du har god mulighed for indkøring, så tænker jeg at der ikke sker noget ved, at du nogle dage henter lidt tidligt og andre dage lidt sent. Det er vigtigt at han ikke hver dag hentes meget tidligt, da han så vil forvente dette ubevidst og sidde og kigge hen mod døren, savne dig osv. Men hvis du en gang imellem kan komme inden han når at blive ked af det, så ville de måske hjælpe ham.
Med hensyn til at smide med tallerkenen, så er han jo for lille til at forstå det uhensigtsmæssige i dette. Han synes det er spændende og det giver sikkert en skøn lyd.
Prøv at fjerne tallerkenen, når han f.eks. kun får rugbrød og server dette på et dækkeserviet, et smørebræt eller lignende. Så glemmer han det måske. Prøv også at lade ham hamre og tromme med andet, som stimulerer hans udforskningstrang, så han bruger sin lyst til dette på noget legetøj og ikke på tallerkenen på bordet. En lille pause kan nogle gange få børnene til at glemme.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske