Brev:
Ammestop 8½ mdr
2. september 2006
Alder:
8 mdr.
Ammestop 8½ mdr
Kære Helen
De seneste par måneder har jeg tænkt meget på, at jeg trænger til at stoppe amningen. Men eftersom min søn, Victor, og jeg er flyttet fra far i lejlighed, har jeg ikke ønsket at tage amningen fra ham. Desuden er han kun ca. 8½ måned, og det har på intet tidspunkt været min mening at stoppe før han var 9 måneder.
Nu er han begyndt i dagpleje, og det virker til at gå fint indtil videre (han har været der tre dage). Jeg tror faktisk, han var klar til det – jeg har selv tænkt et stykke tid, at jeg havde svært ved at underholde ham. Det bedste af det hele er, at han ENDELIG er begyndt at sove. Han bliver så godt underholdt i dagplejen at hun kun kan få ham til at tage en enkelt lur som varer lidt mindre end to timer. Til gengæld sover han så fra 19.30 til 7 med to opvågninger. Så det er ganske fantastisk. Og han er ikke pylret om dagen – faktisk endnu mere glad end sædvanligt, så søvnmængden må jo passe ham.
Og så var der jo amningen. Som sagt har jeg en tid ønsket mig at stoppe. Og starten i dagpleje har givet mig håb i den retning. De dage, han har været af sted, har han ikke ammet om morgenen, naturligvis ikke i dagtimerne og kun en smule til aften. Han har jo fået de to gange om natten og en enkelt gang hver eftermiddag, når jeg har hentet ham, så jeg er ret sikker på, han får mælk nok. Det har fået mig til at tænke, at ’problemet’ måske løser sig selv inden, det bliver et rigtigt problem?
På din rigtig fine hjemmeside er der mange gode løsningsmuligheder på problemer. Men hvordan ’plejer’ et ammestop at gå, hvis der ikke er problemer? Kan jeg forvente, at ændringerne i vores dagligdag stille og roligt vil gøre amningen unødvendig, og at det derfor stopper helt af sig selv? Eller skal jeg hjælpe det lidt på vej?
I forbindelse med, jeg har tænkt på, at det hele måske ordner sig helt af sig selv, er jeg kommet i tanker om, at jeg faktisk tidligere har haft den oplevelse… Da Victor var helt lille, havde jeg ham stort set altid på armen. Da han var et par måneder begyndte jeg at trænge til at have hænderne fri, og begyndte at overveje, hvordan jeg skulle vænne ham til at være mindre hos mig. Men inden, jeg kom i gang med at gøre noget, begyndte han selv at ønske sig noget andet, og jeg oplevede pludselig at han til tider hellere ville være på tæppet med legesagerne, end hos mig, så det blev aldrig rigtigt til et problem.
Jeg ved, du ikke kan love mig noget, men du kan vel fortælle, om der er andre, der oplever, at amningen stille og roligt ’forsvinder’ ud af hverdagen? Og hvis det ikke er normalt, hvordan kan jeg så få det stoppet stille og roligt (det må gerne tage måneder, bare der sker noget), og så smertefrit som muligt for min dejlige dreng?
Jeg vil gerne undgå, han skal græde fordi han mangler det. Så kan jeg ikke få mig selv til at stoppe…
Mange venlige hilsener
Victors mor, der elsker dagpleje :o)