Svar: Ammestop 8½ mdr
2. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Victors mor
Tak for dit brev. Jeg kan fornemme, at der nu er meget mere ro omkring jer end tidligere og det er rigtig dejligt at det går så godt med Victor i dagplejen og at Victor er begyndt at sove meget bedre. Din amning om natten er jo også blevet betydeligt nedsat i forhold til tidligere:o)
Hvornår man stopper amning og hvordan? Ja ofte så går det faktisk helt af sig selv. Det er naturligvis bedst at stoppe amning når både barn og mor er parate til det, og det er ikke altid at det hænger sådan sammen - her kan det være svært. Men hos jer lyder det ikke til at være problematisk.
Du har taget en beslutning om at du nu gerne vil stoppe og du er parat. Vidtor er begyndt at få andre indput i sin hverdag og begynder at kunne blive puttet og finde trøst uden brystet - det går faktisk rigtig fint i dagtimerne, så han er også ved at være parat.
Når Victor bliver 9 mdr gammel kan han begynde at få mere komælk og hans behov for modermælk nedsættes således. I løbet af den næste månedstid, synes jeg du skal se om ikke du kan springe natamningen over. Få ham til at falde til ro uden brystet.
Den sværeste amning at undvære er ofte den amning, som ligger når han skal puttes, så det kan være at det er denne amning du skal fjerne sidst. Men ellers er det helt fint at du prøver at lade være med at amme om natten.
I takt med at amningerne fjernes om dagen, så nedsættes din mælkemængde også. Hvis du får skruet ned for amningerne om natten, så vil mælkemængden ofte blive så lille at Victor stille og roligt selv vil miste interessen og så kan du til sidst undvære putteamningen om aftenen.
Ofte går det helt af sig selv og det behøver således slet ikke blive et problem. Men det er vigtigt at du lige medtænker nedtrapning nedtrapning, så du ikke pludselig står med en masse mælk i brystet som ikke bliver tømt (det kan give brystbetændelse). Det er også vigtigt at du i samme forbindelse medtænker at ammefrekvensen ikke pludselig skal skrues op igen. Det sker nogle gange, så bliver børn syge, nu er han startet i dagpleje, det bliver efterår, så bliver han forkølet og så kan amningen pludselig trappes op.
I princippet betyder det ikke noget, da han jo gerne må ammes længe, men det har betydning i forhold til at sige fra senere, da det så vil være dig, der skal stoppe. Hvis Victor trapper op i amning på dette tidspunkt, så er det mit indtryk at det kan være svært at stoppe senere, fordi han så ikke vil være parat, som han er nu.
Jeg synes derfor du skal prøve at lade tingene løse sig selv stille og roligt og se om det ikke går, som du tidligere har oplevet.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske