Brev:
2 årig opgiver
3. september 2006
Alder:
2 år
2 årig opgiver
Jeg har brug for lidt overvejelser over hvordan jeg bedst kan hjælpe min datter – Olivia.
De sidste par uger har jeg lagt mærke til, at hun bliver meget ked af det – nærmest ulykkelig – hvis andre børn blot gør anslag til at ville prøve den ting hun leger med. For eksempel sad hun i går på en gyngehest, og en anden pige på hendes egen størrelse kom hen og ville prøve. Så snart pigen kom tæt på og markerede begyndte Olivia at græde ulykkeligt – nærmest som om hun i hendes verden allerede havde mistet gyngehesten. Jeg forklarede den anden lille pige, at nu prøvede Olivia gyngehesten, og at hun måtte vente. Og det tror jeg egentlig at hun havde accepteret. Men da havde Olivia allerede opgivet – hun ville op til mig og trøstes.
Jeg vil gerne lære Olivia at være mere insisterende, at gøre krav på, at nu har hun altså gyngehesten. Jeg vil ikke lære hende at skubbe for at forsvare hendes legetøj, men et eller andet sted må jeg også indrømme, at jeg hellere ville se det, end at hun opgiver og overdrager det hun faktisk var ved at lege med samtidig med at hun er ulykkelig over det. Når jeg iagttager andre børn reagerer mange mere i retning af at hyle op på en vred, ”kampberedt” måde. I modsætning til Olivias ulykkelige og opgivende måde. Hvordan lærer jeg hende at have lidt mere gå-på-mod, så hun ikke bare altid trækker sig?
Venlig hilsen
Mette