Brev:
8 mdr. - træt mor
3. september 2006
Alder:
8 mdr.
8 mdr. - træt mor
Hej Helen
Ja, så er jeg altså også nødt til at skrive til dig. Du har måske lignende spørgsmål mange gange før, men jeg har simpelthen brug for et godt råd, der passer lige til os..
Min søn Kasper på otte mdr. er begyndt at sove mere uroligt end han ellers før har gjort. Han har aldrig sovet igennem, men de sidste to mdr. er det bare blevet værre og værre. Hen ad vejen har jeg forklaret det med, at der var tænder på vej, han var på vej ind i separationsangst-fasen eller at han var sulten.. men jeg synes ikke rigtigt det holder.
Han er utroligt aktiv i sine vågne timer og han kravler og rejser sig allerede. Jeg ved godt at det også kan spille ind i forhold til hans søvn. Han har altid haft brug for meget søvn, men måske er han ved at finde et nyt mønster?
Jeg vil lige give dig et billede af hans dag/nat:
07.00 Står op, spiser morgenmad og leger
09.00 1. lur - jeg er nødt til at holde min hånd på ham imellem 5 og 20 min. for at han ikke sætter sig op (jeg lægger ham først ud, når jeg er sikker på han er træt)
10.30 Står op, spiser, leger
14.00 spiser, 2. lur - seancen fra 1. lur gentager sig
15.30 står op spiser, leger
18.00 spiser aftensmad, leger/bader
19.00 vælling, putteritual, mosler rundt i sin seng (på eget værelse)
19.30 sover
22.30 vælling
03.00 vågner skal op og sidde hos mig, falder i søvn igen
05.00 vågner, evt. lidt mælk, sover videre hos mig
07.00 vågner...
Dét der kører mig træt er at han vågner rigtigt mange gange i løbet af natten - somme tider fem gange. Så skal han have sutten, vendes om på ryggen igen, have vand at drikke, have dynen på osv. Det virker som om at han sover meget uroligt.
Nu er han ved at blive så bevidst om, at jeg kommer ind til ham, at han bliver helt vågen, når jeg kommer og så skal han op til mig. Selvfølgelig vil jeg give ham tryghed og omsorg, men det skal helst ikke komme ud på et skråplan, hvor han tror han skal underholdes midt om natten.
Når han ligger inde hos mig, vågner han pludselig op, vil op og kravle/lege og bliver vildt hidsig, når jeg insisterer på at han skal sove videre.
Jeg er meget imod at han skal ligge og skrige sig i søvn. Jeg har læst bogen "sov igennem uden gråd" og synes den er rigtig god. Jeg har bare utroligt svært ved at omsætte det til praksis.
Jeg håber du kan give mig et lille råd, for jeg er godt nok ved at være kørt ned under gulvbrædderne.
Hilsen Anne