Svar: 8 mdr. - træt mor
3. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Anne
Jeg kan godt forstå at du er træt, det er jo nærmest torturlignende at blive vækket hver eller hver 2 time natten igennem:o)
Du har allerede gjort dig mange gode overvejelser omkring årsagen til at din dreng vågner og alle dine overvejelser er ganske udemærkede grunde.
Du skal naturligvis sikre dig at han spiser og drikker nok i løbet af dagen, så han ikke vågner, fordi han har brug for mælk om natten. Tilbudet om måltider i løbet af dagen lyder fint. Jeg kan ikke se hvor meget han spiser, men hyppigheden af tilbud lyder fint. Du skriver at han får vælling kl. 19 og kl. 22.30, samt mælk kl. 05 - hvordan får han mælk her (bryst, flaske, kop). Denne mælk ville være god at undvære.
Jeg kan ikke se, hvad du giver din dreng at drikke i løbet af dagen. Får han f.eks. en flaske i løbet af dagen, hvad får han f.eks. at drikke i tidsrummet 8.30-14. Det kan godt være at han tager hvad han har behov for her, men du kunne måske overveje at lægge en flaske mme ind i løbet af dagen, så du er helt sikker på at han ikke vågner og har brug for den om natten.
At sove to gange dagligt er passende i forhold til hans alder. Du beskriver at du er nødt til at holde en beroligende hånd på ham for at få ham til at finde ro. Dette er faktisk ofte en rigtig god idé og nogle gange tager det så også kun 5 minutter for at han sover. Men de dage, hvor det tager 20 minutter, hvad ville der ske, hvis du bare lagde ham og lod ham ligge.
Jeg tænker at din dreng måske stille og roligt skal lære selv at lægge sig ned og finde roen. Hvis han begynder at kunne dette om dagen, så kan han måske også om natten.
Hvis du f.eks. putter ham i løbet af dagen, siger godnat og så går, hvad ville der så ske? Ville han begynde at græde og blive ulykkelig, eller ville han bare sætte sig op, lege søge underholdning?
Jeg tænker at du måske skulle prøve dette. Lade ham sidde, finde ud af ikke at skulle underholdes, hele tiden komme tilbage til ham, så han ved du er der, men så han samtidig lærer at han skal sove og ikke lege. Kom hele tiden tilbage, lad ikke gå mere end 3 minutter, put ham igen, gå igen. Giv ham f.eks. en flaske her at sove på, det er en måde at komme ned i gear.
Du kan også gøre det at du stiller dig i nærheden, laver et eller andet praktisk, f.eks. ordner strygetøj. Så er du der, giver ham trygheden ved at han ikke lades alene, men du giver ikke ham den direkte opmærksomhed og han bliver ikke underholdt.
Som du beskriver jeres situation, så tænker jeg at vejen frem for jer kunne være at lade jeres dreng lære selv at finde roen - også om dagen. Søvnen om dagen spiller også ind på søvnen om natten og hvis han lærer det om dagen, så ville han måske også bedre selv kunne finde roen om natten. Man har da lov til at håbe:o)
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske