Svar: Hvor meget flaske? - 4 mdr.
3. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære JT
Jeg synes faktisk at 600ml lyder til at være lige i underkanten af jeres datters behov. Hun burde i forhold til sin vægt ligge mellem 900-1000ml, men småtspisende børn kan godt spise noget mindre. Lige umiddelbart ville jeg sige at 750ml kunne være i orden.
Det skal dog hele tiden gøres op med, hvordan hun trives og om hun tager på og følger sin kurve som hun skal. Det er for tidligt at sige noget om dette endnu, da I først lige er begyndt med fuld flaskeernæring.
Det er samtidig også meget vigtigt, at I sørger for at holde hendes mave igang. Hvis hun har tendens til forstoppelse, så vil hun ikke have lyst til eller plads til at spise større mængder.
I kan prøve at lave større huller i flaskesutten og I kan også prøve at skifte til en "vælling-sut" for at se om mælken så glider lettere ned.
Derudover må I prøve at finde ud af, hvad tidspunkt hun bedst spiser på. Lige i øjeblikket prøver I at fylde hende op lige før hun skal sove, måske skulle I prøve at tilbyde hende flaske, når hun vågner. Det kan godt gøre en forskel.
Du skriver ikke om I også er begyndt med noget skemad. Det vil jo også betyde noget for hendes indtag på sigt. Måske vil indtag af skemad + de 600ml være tilstrækkeligt til at hun vokser og trives. Skemaden kunne godt være vejen frem for jer.
Som du selv tidligere har været inde på, så er der ikke faste regler i forhold til en lille pige som din, og standardsvar kan ikke altid gives på ikke-standard problemstillinger:o) som du selv så flot har formuleret det. Du bliver således nødt til at prøve dig frem.
Måske er det åbent hus eller lignende, hvor du kan få din datter vejet, det kunne du f.eks. gøre med 14 dages mellemrum og det kunne give dig en idé om, hvorvidt hendes indtag er tilstrækkeligt.
Men du bliver også nødt til bare at "se på hende". Hvordan virker hun, er hun glad, tilfreds, begynder hun at trille omkring, bruge sig selv, kluk-le osv. som tegn på at hun har det godt.
Nogle gange bliver man fokuseret på tal, hendes vægt, hendes indtag. Og sidstnævnte især nu hvor hun kun får flaske, for så ved du præcist hvor meget hun har taget. Men man skal også se på barnet:o)
Håber du kan bruge mine overvejelser videre frem. Rigtig meget held og lykke fortsat og skriv endelig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske