Brev:
Skemad og puttemåder
3. september 2006
Alder:
4 mdr.
Skemad og puttemåder
Hej igen
Jeg har bare lige et par enkle konkrete spørgsmål, som jeg vil høre din mening om:
Skemad:
a) Min datter er nu 4 mdr + 1 uge, og vi er netop startet på skemad (grød). Vi har givet 6-8 skefulde én gang om dagen, men hun kan sagtens spise mere. Hvor meget må man trappe op med over hvor kort tid? (Det lader til at have god indvirkning på søvnen allerede...)
b) Hvis hun nægter at tage bryst bagefter SKAL der så gives andet væske i kop evt? (Hun vil ikke tage flaske)
Putte-måder:
a) Formiddagsluren (45min) foregår ved barnevognstur, men jeg vil gerne på sigt kunne lægge hende til at sove i vognen ude i gården, mens den står stille. Normalt sover hun kun udenfor ved trilletur og indenfor ved at jeg ligger med hende i vores seng indtil hun sover (middag + aftenlur). Har du et forslag til hvordan man kan vænne hende til at sove i vognen til formiddaglur, uden jeg altid skal være der og mens den står stille udenfor i gården?
b) Hun nægtede pludselig at blive puttet til natten i egen seng for noget tid siden, hvorfor jeg nu ligger med hende i vores seng og ammer + synger til hun sover. Det fungerede fra dag et uden det mindste problem og det er jo skønt at slippe for al den gråd! Nogle gange falder hun også i søvn uden amning, men jeg skal ligge ved siden af. Hun kan også godt nogle gange vågne efter en halv times tid og selv falde i søvn igen. Andre gange skal jeg hjælpe hende men igen uden drama. Efter et par timer flytter jeg hende sovende til egen seng. Synes du man bør nedtrappe det at jeg skal ligge ved siden af for at hun kan sove? Og i så fald hvordan og fra hvornår?
c) Det sidste nattemåltid kræver hun tit ved en 5-6 tiden. Ofte når jeg så lægger hende tilbage i egen seng fra amning i stol, vågner hun og kan ligge vågen i lang tid, hvorfor jeg nogle gange flytter hende ned til mig i vores seng og ammer hende i søvn så vi sover sammen til vi står op ved en 7 tiden. Er det smartest at lade hende ligge i egen seng vågen, selvom jeg ved jeg kan få hende til at sove hvis hun ligger ved mig? Det gælder kun efter den sidste natteamning...
Tusind tak for hjælpen... Altid rart at høre dine råd.
Kærlig hilsen
Trine