Svar: Skemad og puttemåder
3. september 2006
Alder:
4 mdr.
Hej Trine
Svarer lige på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer:o)
Med hensyn til skemad, så er det vigtigt at starte stille og roligt op. Din datter kun 4 mdr gammel og det er vigtigt at hendes mave kan følge med og hun ikke ender med en bragende forstoppelse.
Øg hende stille og roligt over 4-7 dage, således at hun måske efter 1 uges tid kan spise 1/2 - 3/4 dl. Når hun mestrer dette, så kan I prøve at give hende 2 gange dagligt, således at hun får en mindre portion grød formiddag og en mindre portion grøntsagsmos aften.
Det er langt bedre at give hende 1 dl. 2 gange dagligt end 2 dl. 1 gang dagligt.
Så længe hun er under 9 mdr. har hun fortsat behov for rigtig meget mælk og hun skal være 6 mdr gammel før hun kan indtage store mængder mad ved siden af mælken. Derfor er det fortsat vigtigt at hun ammes ved siden af skemaden eller tilbydes mme.
Hvis hun nægter brystet efter skemaden, så vil det være en god idé at du tilbyder brystet før, f.eks. når hun vågner efter en lur. Så vil du kunne tilbyde skemad 1-1½ time efter brystet og hun kan således få skemad før hun puttes til lur.
Det vil være en god idé at tilbyde hende vand til skemaden, så hun stille og roligt lærer at drikke af kop.
Med hensyn til puttemåder, så kunne det være et forsøg værd at du prøver at putte hende efter skemaden, da hun her alligevel afviser amning. Det kunne således være at hun ville acceptere at blive puttet uden brystet og dermed også uden at ligge tæt op ad dig. Prøv derfor at putte hende i seng eller barnevogn.
For at vende hende til ikke at blive kørt så kan du prøve at putte hende og bare trække vognen lidt frem og tilbage, holde lidt pauser ind imellem.
Først efter 6 mdr´s alderen har børn rent ernæringsmæssigt ikke længere behov for amning om natten, men vil kunne tage deres behov om dagen. Sålænge din datter ikke er ældre end hun er, vil det således være tryghedsskabende for hende at putte sammen med dig i din seng.
Igen sker der dog ikke noget ved at du en gang imellem prøver at putte hende i egen seng, når hun er skiftet, ammet osv. Men virker det ikke, så lad være med at gøre et stort nummer ud af det. For mig at se er det helt okay at amme et 4 mdr´s barn i søvn og så flytte hende i egen seng efterfølgende. Hun har bedst af at sove i egen seng, af hensynet til vuggedød:o) Så må du se, når hun bliver et par måneder ældre, hvordan det så er. Søvnen om dagen kan også ændre sig og dermed vil søvnen om aftenen ofte også ændre sig, tingene hænger sammen.
At blive ammet tidlig morgen er helt naturligt for hendes alder og det skal hun have lov til. Af hensyn til risikoen for vuggedød bør hun lægges over i sin egen seng efter amning, hvor hun så kan sove videre, men du må gøre op med dig selv, hvad der fungerer bedst for jer. Hvis hun er godt med motorisk og allerede er begyndt at vende og dreje sig selv, så burde der ikke være problemer i at I sover i samme seng, når I når ud på morgenstunden. Hun bør dog have sin egen dyne og du skal være sikker på at hun ikke får det for varmt, når I sover i samme seng.
Håber ovenstående hjælper jeg lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske