Svar: Genlære at falde i søvn selv
4. september 2006
Alder:
10 mdr.
Hej Tina
Nu er jeg ikke det store fortaler for "Godnat og Sov godt", da den efter min mening er meget positivistisk i sit menneskesyn. Metoden skærer i mit mødrene hjerte:o) Men der er noget rigtigt i det du siger med at gå til og fra.
Jeg kalder denne metode for "se-til-metoden" og det handler om at putte efter fast putteritual og betrygge jeres datter i at I er der og hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Fortælle at I kommer lige om lidt igen, at I bare er lige ved siden af osv. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal ikke vare mere end 3 minutter og det skal ikke forlænges. Selvom hun ikke græder, så er det udmærket at vende tilbage, så hun hele tiden ser jer og dermed ved at hun ikke er alene.
Hvis hun er dybt ulykkelig når I går, så er I nødt til at gøre som nu, så skal hun ikke lades alene. Men hvis hun småklynker fordi hun ønsker underholding, så er det udmærket at gå i kort tid.
Jeres datter har en alder, hvor det er vigtigt for hende at have jer inde for synsvinkel for at hun helt forstår at I er der. Kan hun ikke se jer, kan hun godt føle sig forladt.
Et alternativ til "se-til-metoden" kunne være, at I var til stede uden at tage jer direkte af jeres datter. I kunne f.eks. tage strygebræt og diverse strygetøj med på værelset eller i rummet/gangen lige ved siden af. Så kunne I stå og stryge og jeres datter kunne se at I var der og kunne så trygt lægge sig til at sove. Altså være til stede uden at aktivere hende. I ville så også kunne sige til hende at hun skulle lægge sig ned igen osv. og altså på den måde minde hende om at det var sovetid. I kunne også hjælpe hende med at blive puttet igen, og så atter vende tilbage til strygetøjet.
Nogle forældre bruger det at sætte sig med ryggen til børnene. Jeg synes ikke I skal sætte jer med ryggen til hende, det kan virke som en afvisning. For mig at se er det bedre at stå at stryge eller gå rundt og lave nogle andre ting, så hun lærer at falde til ro ved de aktive lyde og den småuro der kan være om aftenen.
Jeres datter har brug for at vide at I er der og hun har naturligvis brug for tæt kontakt, tid til at side og læse lidt, lege lidt sammen, bare være sammen fordi hun nu passes ude. Men det er også vigtigt at hun får sig en god søvn, så hun er frisk og oplagt til dagen derpå. Det er en balance I skal finde.
Håber ovenstående hjælper jeg lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske