Svar: Madplan for dreng på 6 mdr.
4. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Jeg kan regne ud at din datter efterhånden må være godt 6, snart 7 mdr, hvis hun er født i februar. Jeg tænker derfor at I måske skulle prøve om hun nogle dage kan nøjes med at sove 2 gange dagligt, og således springe den sene eftermiddagslur over.
Samtidig tænker jeg at hun nu har en alder, hvor hun skal have mere familiemad og I må meget gerne tilbyde hende mere og mere af jeres mad. Hun skal have kogt kød/fisk, masser af forskellige grøntsager - gerne rodfrugter, porrer og lignende som smager af noget, hun må gerne få grovere grødprodukter som havregrød, flerkornsgrød og øllebrød og så må hun også meget gerne begynde at få brødskorpe og lignende at sidde med, når hun er under opsyn.
Det vil være passende med 3-4 måltider mad i løbet af en dag og det vil være passende med samme antal tilbud om brystmælk. Udover din mælk kan hun tilbydes lidt mælk (sødmælk eller mme) af en kop og hun kan også få vand imellem måltiderne.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Havregrød eller øllebrød med mælk, evt. lidt frugtmos på, vand eller mme af kop
Sove formiddagslur. Måske har hun brug for amning for at sove her, men det kan forsøges at springe den over.
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand eller mme af kop
Sove middagslur. Også her har nogle børn evt. behov for amning, men det kan forsøges at springe den over
Eftermiddag: Grød med lidt frugtmos eller en flaske/amning
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, brug mere og mere af den mad I selv spiser, vand eller mme af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten: Bryst eller flaske
Sen aften: Evt. bryst/flaske
Der er stor forskel på hvor meget børn spiser ved brystet. Nogle børn har brug for brystet hyppigt og det hjælper dem til at holde maven igang. Andre børn vil spise alt for meget ved brystet og vil således ikke have plads nok i maven til anden mad. Det er således en individuel vurdering.
Du ammer på kl. 7 og klokken 8 om morgenen. Den største ændring for jer kunne således være at du fortsat ammede kl. 7, men når hun så vågnede igen, kunne I stå op og servere morgenmad i stedet for mælk. Så kunne starten på dagen se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Grød og puttes til formiddagslur
Efter formiddagslur grøntsagsmos med kød/fisk
etc.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o) Fortsat held og lykke med hende. Det lyder umiddelbart som om I er helt på rette vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske