Svar: Modermælkserstatning - mængder?
21. november 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Trine
Det er rigtigt at tommelfingerreglen siger ca 1/6 af kropsvægten er barnets behov, men det er kun en rettesnor og det skal ikke tages for præcist. Det vil sige at nogle børn vil spise lidt mere og andre lidt mindre.
Beregner man din søns behov ud fra ovenstående regel, så har han et døgnbehov på ca 750 ml og får mellem 100-150 ml mere. Hvis han trives og virker glad og tilfreds, så vil jeg sige at dette er i orden.
Jeg synes ikke at du skal begynde at give ham te eller anden næring, hvis han trives på mælken, han er jo stadig ikke ret gammel. Han vokser meget på nuværende tidspunkt og det er vigtigt at han får noget næring, det er der ikke i te.
Hvis han får problemer med at kapere de store mængder, så kunne du evt. få ham ind i en rytme, hvor han spiser 6 måltider om dagen i stedet for fem.
Held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske