Svar: Godnatflaske og bide-problemer
4. september 2006
Alder:
13 mdr.
Hej Trine og Co.
Dejligt at høre fra dig. Det er lang tid siden:o)
Natflaske hører egentlig småbørnsalderen til og det vil sige at man slutter omkring 1 års alderen. Da mange børn nyder flasken og at flasken indgår som en del af putteritualet og dermed er medvirkende til at aftenen forløber roligt for hele familien, så synes jeg det er okay at I fortsætter med flasken lidt endnu.
At han får lidt mme er også okay, han får jo rigelig med anden mælk i løbet af dagen. Men på sigt vil det være godt, hvis I kunne gå over til en kop med mælk og så stille og roligt lade det gå over en en kop med vand.
Du skriver at I familiemæssigt er inde i en barsk periode - hvad ligger der i det? Det er naturligvis klart at hvis I af forskellige årsager har det svært, så er det fornuftigt nok at bibeholde det gode putteritual.
Du skriver at du venter dig igen - dejligt. Men det er naturligvis hårdt at du nu er sygemeldt og ikke kan varetage det samme som tidligere. Samtidig er Nicolai jo fortsat også så lille at han ikke kan forstå, hvorfor du måske ikke løfter ham så meget som tidligere osv.
Der er flere grunde til at børn bider og det er mit indtryk at børn som jeres dreng, kan bide fordi det er kærlig ment. Han vil egentlig gerne kramme og kysse, men det kammer over i bid - en slags "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig". Der er ikke langt mellem kærtegn og at det bliver for voldsomt. Hans bid kan også være en reaktion på de ændringer der sker i jeres hjem og det kan også være fordi han sprogligt mangler ord. Forklaringerne kan være mange.
Uanset hvad, så er det rigtigt som I gør, at flytte ham og samtidig sige nej. Det skal gøres flere gange og til sidst vil han huske det.
Fortsat held og lykke med det hele. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske