Brev:
Snart 10 måneder - spise selv?
4. september 2006
Alder:
10 mdr.
Snart 10 måneder - spise selv?
Hej
Mit spørgsmål handler om, hvornår børn kan spise selv. Oscar på næsten ti måneder vil ofte ikke mades, men vil gerne sidde med noget selv. Vi giver ham ofte en ske eller et stykke brød, han kan gnave i samtidig med, at vi mader. Det fungerer nogenlunde. Men hvornår "bør" han egentlig være i stand til at begynde at spise selv med skeen - altså føre mad fra tallerken til mund, og hvornår kan han mon selv spise små stykker rugbrød?
Hvis vi lægger mad på hans ske, så kan han sagtens føre den ind i munden, hvis han gider. Er der noget i vejen for at lægge rugbrødsstykkerne på et stykke voksdug foran ham? Giver vi ham en tallerken, ryger den på gulvet med det samme. Er det bedre at starte med noget andet en rugbrød - f.eks. frugt i små stykker.
Hvordan indfører vi helt konkret "selvspisning" - hvad starter vi med, hvornår og hvordan?
Hvor går grænsen for at "lege" med maden, synes du? Nu lader vi ham ofte gøre stort set alt - også selvom han ikke forsøger at spise lidt samtidig: han får lov at nulre den mellem fingrene, banke på den osv. Vi fjerner først maden, når vi synes, at han begynder at smide den på gulvet med vilje.
Jeg håber ikke, at mine spørgmål er for dumme - jeg føler mig bare lidt usikker her.
Med venlig hilsen
Heidi