Svar: Snart 10 måneder - spise selv?
4. september 2006
Alder:
10 mdr.
Hej Heidi
Det er et ganske relevant spørgsmål du stiller:o)
Oscar vil med den alder han har, kunne spise med gaffel. Måske skal du hjælpe ham med at få maden sat på gaflen, men han vil så selv kunne føre maden op til munden.
At spise med ske kræver noget større teknik og de fleste børn vil være 16 måneder inden de begynder at mestre dette.
Det vil stadigvæk være sådan at Oscar vil have det bedst med nogle gange bare at spise med fingrene og det skal han have lov til. Det er en udmærket idé at komme lidt stykker af mad på en dækkeserviet/voksdug, i en periode, så tallerkenen ikke ryger over det hele og så glemmer han det sikkert og vil igen kunne spise af en tallerken.
Det er fint at lade ham undersøge maden og det er helt rigtigt at fjerne maden, når interessen mistes og han begynder at gå mere op i at smide med den, så er han færdig med at spise.
Med den alder Oscar har nu skal han tilbyde samme mad som I andre spiser. Han kan spise det hele, naturligvis skåret i stykker, som han selv kan sidde med. Han må gerne få frikadeller, pasta (pastaskruer) med kødsovs, boller i karry osv. Til frokost kan han sammen med sit rugbrød få lidt kogte ærter, majs, gulerod og lignende.
Ved at få mad i stykker lærer han også at øve sit pincetgreb. Fra at tage maden op med hele hånden, tager han med 3 fingre og begynder så at tage maden med tommel og pegefinger. Ud over at øve sin finmotorik, må han så gerne prøve at spise med gaffel.
Frugt kan serveres i både eller i stykker, bær vil han også elske at kunne spise selv. Kartofler kan på samme måde laves forskelligt, nogle gange vil det være rart for ham at I hjælper ham med at spise kartoffelmos, andre gange vil det være godt at han selv sidder med en kartoffelbåd og gnaver i den. Prøv at mixe tilbuddet lidt og giv ham gerne så meget forskelligt som muligt fra nu af og de næste måneder frem. Det forebygger kræsenhed:o)
Håber jeg kom omkring det hele. Skriv igen, hvis noget skal uddybes:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske