Brev:
Kost og falde i søvn selv 5 mdr
4. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kost og falde i søvn selv 5 mdr
Hej igen
Først et spørgsmål om kost; min søn på 5 mdr er begyndt at få grøntsags- og frugtmos, han åbner da også pænt munden og smager og spytter så ud igen - dette uanset om det er på glas eller hjemmelavet. Får han derimod smagsprøver af "familiemad" eller får lov til selv at sidde og gnave i frugt/grønt ryger det gerne ned. Mit spørgsmål er derfor om der sker noget ved at begynde at give ham små portioner "familiemad" i stedet for ren mos - forudsat at der er børnevenligt i indhold og konsistens?
Andet spørgsmål; jeg har tidligere skrevet omkring at introducere sovevaner, hvilket går rigtig fint. Han sover nu fra ca kl. 20 til 6-7 næste morgen (og er kun en sjælden gang sulten om natten) + tre lure af i alt 5 timer om dagen.
Men...han falder altid i søvn på armen. Det generer mig egentlig ikke og desuden er han helt med på at sove når han bliver lagt, lukker øjnene med det samme og sover 5 minutter efter. Alligevel har jeg forsøgt at få ham til at falde i søvn selv. Dette fordi han næste uge skal begynde i dagpleje, hvor der ikke altid er mulighed for at sidde med ham.
Men - når han skal sove selv ligner han en der har myrer over hele kroppen; vrider og vender sig og klør og klør i ansigtet - for til sidst enten at begynde at lege eller blive meget gal (det er ikke småklynkeri som de fleste børn der er trætte og skal sove) - og falder ikke til ro uanset om jeg er hos ham, kigger til ham ofte eller hvor længe han ligger. Heller ikke selvom jeg prøver at lægge ham før han er rigtig træt. Det er også ligemeget om det er i sengen eller barnevognen han bliver lagt.
Min vurdering er, at han ikke kan finde ro selv, men alle andre mener, at det er et spørgsmål om vane. Han er meget glad for at sove og giver selv signal når det er tid - men min bekymring er, at dette ændrer sig, hvis dagplejemoderen lægger ham og forventer han selv falder i søvn før han er klar.
Nu har jeg efterhånden hørt så mange gange, at han "bare skal vænnes til noget andet", men synes ikke selv jeg er pylret, og vil blive meget glad for at få en kommentar eller et råd med på vejen :-)
Har kigget på nogle af de andre svar i brevkassen, men der er ikke rigtig nogen der virker på lillemanden på det punkt.
På forhånd tak :-)
Asanda