Svar: Kost og falde i søvn selv 5 mdr
4. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Asanda
Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med familiemad. Du må naturligvis gerne lave mad til din dreng og bruge den mad I andre spiser, så I på den måde får det samme. Han skal dog være 6 mdr. inden du kan begynde at servere kogt kød og fisk og han bør også være 6 mdr gammel inden du begynder at give ham mad med gluten.
Efter 6 mdr´s alderen kan du så tilgengæld give ham meget mere af den mad I andre spiser, kød og fisk skal bare koges eller laves i ovn. Han kan på dette tidspunkt få øllebrød, havregrød og lignende. Hans indtag af gluten stiger langsomt i takt med at han bliver ældre.
Børn på 6 mdr vil ofte rigtig gerne have mere familiemad og altså mad som smager af lidt. Der er derfor ikke noget i vejen for at du krydrer maden med lidt almindeligt tørret krydderi, f.eks. lidt timian eller oregano. Og du må også meget gerne begynde med grøntsager som smager af noget. Det kan være lidt forskellige kålsorter, porrer eller rodfrugter.
Så længe han er under 6 mdr. er det altså fortsat vigtigt at give ham de lidt mildere grød og grøntsagstyper, men i takt med at han bliver ældre, kan han få mere og mere familiemad.
Med hensyn til sovevaner, så er det rigtigt at nogle børn får til vane at sove i arm. Så længe han er let at flytte og ikke vågner ved dette, så synes jeg ikke det er noget større problem og om du ligefrem skal ødelægge noget, som ellers fungerer hos jer....tja....det kunne jo være at det gik helt af sig selv, når han skulle passes. Ofte finder børn meget hurtigt ud af at det foregår anderledes hos dagplejeren end hjemme og det behøver ikke være noget problem.
Hvis du forsøger at lægge ham fra dig en gang imellem, hvor han fortsat er lidt vågen, lige slår øjnene op og registrerer at han bliver lagt i sengen eller i barnvognen, så er det okay. Men ellers synes jeg du skal gøre, som det fungerer bedst hos jer, det er vigtigt at I begge har det godt og at der er rimeligt ro på.
Måske kan han få barnevognen med i dagpleje det første stykke tid, så kender han jo vognen og vil måske derfor være nemmere for dagplejeren at putte:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske