Svar: Hovedpude, middagslur og kerner
4. september 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Emils moar
Som regel begynder man ikke at give børn hovedpude, før de er så gamle at de selv kan bede om det. De fleste børn har ikke behov for en rigtig pude før 2-3 års alderen, hvor deres hoved er så stort, at det også har behov for støtte om natten. Puden man vælger her skal stadig være i børnestørrelse og ikke for tyk.
Da Emil tilsyneladende nyder at ligge med noget ved hovedet, så kan du måske finde en meget lille og meget flad pude.
Med hensyn til lure om dagen, så er det ofte en svær tid, lige i den overgang hvor børn ændrer søvnbehov. Nogle dage vil han sandsynligvis have behov for to lure, andre dage kun en. Det kan godt tænkes at han, lidt i opstartsfasen, hvor han passes, vil have behov for to lure, fordi han oplever så meget nyt, men stille og roligt vil han så blive kørt ind i vuggestuens rutiner.
Det går ofte helt af sig selv, så jeg tror ikke umiddelbart at du skal bekymre dig. Emil kan jo godt lægge sig til at sove om aftenen, så det lærer han. Det er en fin måde du gør det på. Jeg går ud fra at han har sele på i barnevognen? Og så er det vigtigt at du, hvis du har bremser på vognens alle 4 hjul, sørger for at bremse disse. Hvis han så sætter sig op, så skulle vognen være nogenlunde sikker. Ikke sådan at forstå at du ikke skal holde øje med ham, men du kan måske finde en balance imellem at stå lige, hvor han kan se dig, og så stille dig lidt længere væk. Hvis han oplever at der ikke er noget at sætte sig op for, så vil han måske af sig selv lægge sig ned.
Det vil være helt normalt for hans alder han han begynder at sige forskellige lyde og små ord. Det kan f.eks. være dyrelyde. Han vil ikke kunne sige fugl - men ser han en fugl vil han måske kunne sige pip, ser han en hund - vov osv. Et barn på 1-1½ år kender familiens navne og reagerer på fremmede lyde. Barnet forstår flere ord og siger selv enkelte småord. Hvis du f.eks. spørger Emil, hvor far er, så vil han kigge hen på far.
Et barn på 1½-2 år er lidt mere interesseret i at gentage ord, som andre lige har sagt og begynder selv at bruge flere ord. Begynder at bruge to-tre-ords sætninger f.eks "Mor se", "Det min", "Hvad er det" = "A det". Sidstnævnte eksempel fordi du ikke kan forvente at barnet taler rent, ord som far hedder f.eks også ofte bar.
Med hensyn til brød med kerner, så skriver sundhedsstyrelsen ikke umiddelbart noget direkte om dette. Deres anbefaling generelt lyder: "Når man skal vælge brød til barnet, må det gerne være lidt tungt i det, og lavet af groft mel. Men det betyder ikke, at man skal gå efter brød, hvor man kan se de hele kerner.
Børn skal have kostfiber fra den mad, de spiser. Den vigtigste virkning af kostfiber er for børn, at det er med til at holde maven i gang. Kostfiber får man fra frugt og grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber. Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder også hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring." Sst. Mad til småbørn og spædbørn 2006.
Så længe din dreng ikke er i stand til at tygge sig igennem hele kerner vil de således være en god idé at vælge en anden type brød.
Håber dette er svar nok. Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske