Svar: Rugbrødshapsere og knap 7 mdr
4. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Poula
Det er okay. En rugbrødshaps på 2x2 mm kan næsten ikke kaldes for en haps - det er jo næsten en krumme:o)
Det du skal have med i dine overvejelser er hvor meget glutenholdig mad du giver din dreng. Han må gerne få gluten efter 6 mdr´s alderen, men indtaget af gluten bør ske gradvist.
Gluten kan hos disponerede mennesker fremkalde sygdommen cøliaki. Personer med cøliaki må holde en livslang diæt uden gluten. Gluten findes i kornprodukterne hvede, rug, byg og havre. Indholdet i hvede er betydeligt højere end i de tre andre kornsorter. Majs, ris og hirse indeholder ikke gluten.
Man mener, at introduktionstidspunktet og mængden af gluten har betydning for, om sygdommen udvikles, men det er ikke endeligt bevist. Da hyppigheden af sygdommen i Danmark er meget lav (1 ud af 5000 børn) i modsætning til i Sverige (1 ud af 300) er der grund til at fastholde de eksisterende danske retningslinier for introduktion af gluten i kosten. Derfor bør man ikke give barnet glutenholdig mad før 6 måneders alderen, og herefter bør indtaget stige gradvist svarende til det stigende indtag af brød med alderen.
Mindre mængder havregrød og øllebrød kan godt gives før 6 måneders alderen og selvfølgelig i større portioner efter de 6 måneder. Det er i hveden de største mængder gluten findes. Derfor skal man ikke give grød udelukkende baseret på hvede for tidligt, for så bliver mængden af gluten hurtigt for stor.
Så det handler altså både om at barnet skal kunne tygge mad i stykker, men også om at man skal medtænke hvormeget gluten der er i de forskellige grød og brødprodukter.
Håber dette er lidt beroligende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske