Svar: Søvnproblemer 4,5 mdr.
5. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Signe
Det lyder meget flot og lige efter bogen med de 3 lure i løbet af dagen, af sammenlagt ca. 4 timer. Så umiddelbart vågner din datter ikke om natten, fordi der er en sammenhæng mellem søvnen om dagen.
Så er det en god idé at overveje indtaget af grød og mælk. Det er korrekt at mange natlige opvågninger kan skyldes at hun begynder at have behov for mere mad. Det er således rigtig fint at du prøver med grød, mos og vælling og umiddelbart synes jeg også du skal fortsætte med dette.
Da hun kun er 4½ måned gammel er det begrænset hvor meget hun kan indtage, altså hvor store mængder af gangen og det vil derfor tage lidt tid, før du vil kunne se nogen større effekt af dette.
Samtidig kan det have noget at sige, hvad tidspunkt på dagen du tilbyder skemaden på. Hvis hun får alt for meget om aftenen, så kan de nogle gange medføre at hun for for meget uro i tarmene om natten og så vågner af dette. Men vælling lyder helt okay og efterhånden som hun kommer mere og mere igang med skemaden, så vil hun kunne få f.eks. grød om formiddagen, grøntsagsmos om aftenen og så en vælling til natten eller sen aften, hvad der passer jer bedst.
Det er forventeligt i forhold til hendes alder, at hun har behov for amning om natten. Nogle børn kan godt undvære amning i tidsrummet 24-06, når de er 4 mdr gamle, men det er bestemt ikke alle. Du kan prøve at amme hende, når hun puttes kl. 20 og så kan du give hende en flaske vælling, når du selv går i seng, f.eks. kl. 23. Herefter burde hun så kunne sove nogle timer, før hun melder sig igen og på den måde kunne du også få lidt sammenhængende søvn.
Det er umenneskeligt at blive vækket med 1½ times mellemrum:o) Jeg kan godt forstå at du er træt. Måske kunne en acceptabel løsning for jer således være amning kl. 20, flaske kl. 23, amning kl. 03 og 06. I takt med at hun bliver ældre, så kan du så prøve at tilbyde brystet kl. 03, men stille og roligt trække vorten ud af munden, så hun ikke mætter sig, men kun finder roen. Og på sigt behøver hun så slet ikke brystet på dette tidspunkt. Hvis du er meget træt en aften, så kunne du gå tidligt i seng og far kunne give flasken kl. 23 imens du sov.
I behøver sandsynligvis ikke vække hende særlig meget for at give hende flaske, prøv at se om ikke hun kan spise i søvne - det er jo hvad hun gør om natten:o)
Fortsat held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske