Svar: Væske nok? - 8 mdr.
5. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Anne
Dejligt at det allerede går lidt bedre.
Lige noget meget vigtigt: Ymer, Ylette og Kvark bør ikke gives til børn før efter 1 års alderen, pga det meget høje proteinindhold. I stedet kan du give tykmælk eller A38 (3,5 %).
Og så til dine spørgsmål.
Vedr. væskebehov, så tænker jeg at du måske skulle prøve at give ham kold mme af kop, som alternativ til sødmælk og for at holde komælksprodukterne lidt nede. Samtidig er han ikke glad for flasken om dagen (via flaske tager de ofte en større mængde), så prøv derfor at se om du kunne øge hans mælkebehov lidt via kop. MME kan jo også mætte lidt på en anden måde. Det er et forsøg værd.
Med hensyn til at sove ude, så er det for mange forældre rigtig dejligt, når bedsteforældrene gladeligt tager over og man kan få en "friaften" hvor man kan få lov at være kærester og ikke forældre. Det er naturligvis helt okay, man skal efter min mening bare gøre sig klart at det er et voksent behov og ikke barnets behov.
Efter min mening, så skal børn faktisk være ret gamle før de skal passes flere dage, overnatte osv. Men igen skal man se på hele familien og hvad der er behov for. Det er også meget vigtigt at forældrene har det godt sammen og hvis der kan skabes overskud, ro og harmoni ved en gang imellem at lade barnet passe, så er det i alles interesse.
Der er altså ikke noget fast lige i forhold til dette. Hvis du har det bedst med at lade din dreng være hos jer og du synes han er for lille til at blive passet ude, så er det sådan det er. Jeg synes ikke du er for pylret!
Jeg kan godt forstå at farmor gerne vil passe Kasper og det er jo rigtig dejligt at hun er så glad for ham og interesseret i ham. Til at begynde med kunne I så måske prøve at hun passede ham et par timer eller 4 i løbet af dagen, hvor I forældre så kunne gå på café eller i biografen, eller bare lægge jer til at sove:o)
Hvis I så bliver inviteret i byen en aften, så kunne hun prøve at passe ham om aftenen og prøve at putte ham, men så I kom hjem om natten og var der om morgenen, når han vågnede igen.
Det vil være vigtigt at hun og Kasper kender hinanden godt og at hun ved hvordan I plejer at gøre tingene og kan efterligne dette. Hvis I ses ofte er det lettere at få pasningen til at køre, end hvis I ses sjældent. Det er meget vigtigt med genkendelighed på flere planer.
Det kunne der skrives en masse om, men jeg håber du har fået et indblik i mine tanker og at det hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske