Svar: Babysvømning - 1 mdr.
5. september 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
Der er lidt forskellige regler alt efter hvor man går til babysvømning henne. Som regel kan man starte når barnet er mellem 6-8 uger, barnets navle skal være helt lægt og så skal barnet veje mindst 4 kg.
Det er også meget vigtigt at mor er holdt om med at bløde, livmoderen skal være lukket helt sammen ellers er der risiko for at man kan få en underlivsbetændelse.
Det er en god idé at vælge et sted, hvor vandet er opvarmet - gerne 32-34 grader og hvis der er gode pusle faciliteter så er det rigtig dejligt.
Det er som altid vigtigt at både forældre og baby vaskes grundigt inden man går i bassinet. På grund af den høje vandtemperatur og selvom vandet renses grundigt, så kan der være bakterier. det er en god idé, hvis man selv kan bade først og så bade sin baby bagefter, så den lille ikke kommer til at fryse for meget.
Babyer skal have specielle tætsiddende blebukser på. Disse sælges i de fleste svømmehaller af sammegrund, men de kan også købes i flere babyudstyrs forretninger. Bukserne kan vaskes og bruges igen på samme måde som almindelige badebukser.
Da klorvand kan udtørre huden, er det vigtigt at vaske barnet grundigt efter endt svømmetur og evt. smøre barnet ind i lidt creme. Det er også altid en god idé at give barnet lidt mad både før og efter svømning.
Børn under 3 år bør ikke være i sauna, da de ikke kan komme af med varmen som vi andre. De kan simpelthen blive dårlige af det.
Rigtig god fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske