Brev:
6 mdr. - mad, laktulose, jern, og at sidde
5. september 2006
Alder:
6 mdr.
6 mdr. - mad, laktulose, jern, og at sidde
Hej Helen
Vores datter er nu netop 6 mdr. og er godt i gang med at spise grød. Hun spiser omkring 1 dl grød 2 gange dagligt. Vi har nu i 2 omgange af ca. 4 dage tilbudt hende grønsagsmos, men det var ikke den store succes. Hun lavede misfornøjet grimasser, hvorefter mosen blev spyttet ud. Efter et par skeer blev munden hermetisk lukket :-).
Vi vil lige nævne, at det var som 2. måltid - altså 1 x grød & 1 x grønsagsmos dagligt. Vi tilbød hende kartoffelmos med og uden gulerod hhv. hjemmelavet og købt. Nu holder vi en lille grønsagspause, så derfor spiser hun 2 x grød. Måske var/er hun ikke klar til grønsagsmos eller kunne hun bare ikke lide det?
Hvad vil du anbefale, at vi giver hende som start/introduktion til grønsagsmos? Kan du anbefale at vi putter kød i? Hvor længe skal vi tilbyde hende det samme førend en ny "ret" introduceres? Af grød holder hun mest af rismelsgrød og boghvedegrød med forskellig frugtmos på toppen.
Så lige et spørgsmål om laktulose. Som vi i et tidligere spørgsmål har nævnt, så har hun haft kolik og også efterfølgende haft tendens til urolig og træg mave. Ikke nødvendigvis hård mave, men hun bruger utrolig meget energi på at komme af med afføring og ofte må der flere forsøg hen over dagen til førend det lykkedes. Hun har afføring hver/hver anden dag.
Det bekymrer os, at hun må knokle sådan for at komme af med det. Når maven ikke driller er hun en utrolig glad og energisk pige. Bare for lige at beskrive hendes afføring J, så ser det ud til at den første del af afføringen har en fastere konsistens og den efterfølgende afføring en løsere konsistens.
Er det hård mave? – måske et dumt spørgsmål, men jeg stiller det alligevel! Tænker du at laktulose kunne være en løsning/et forsøg værd?
Vores børnelæge har anbefalet, at vi ved hård mave giver hende 2 x 5 ml til maven er godt i gang igen, herefter 5 ml dagligt i en lille mdr. samt udtrapning. Vi blev anbefalet at give hende det i en 5 ml sprøjte. Men vores lille pus er ikke begejstret for laktulose, så efter få dage har vi ”opgivet” indtil videre. Hun spytter laktulosen ud og holder herefter munden hermetisk lukket. Vi ønsker ikke, at det skal føles som et ”overgreb for hverken hende eller os.
Hvordan vil du anbefale, at vi giver hende det? Vi vil helst ikke give det på ske for at undgå, at hun forbinder ”ubehaget” med mad (vi har i øvrigt forsøgt med ske en enkel gang, uden held).
Vi har et lignende spørgsmål i forhold til jerndråber, de bliver nemlig også spyttet ud. J (de smager nu heller ikke særlig godt). Vi har forsøgt at give hende dem, som vi giver hende d-dråber (på ske med modermælk - hvilket hun gladelig spiser), men den gik ikke med jerndråberne. Vi har også forsøgt at kamuflere jerndråberne i frugtmos, men den gik heller ikke. Har du et godt fif?
Endvidere er der en bestemt type/mærke jerndråber, der kan anbefales i forhold til hendes i forvejen træge mave?
Lige et sidste spørgsmål i en helt anden boldgade. Skal hun kunne sidde helt selv førend vi rejser ryglænet i barnevognen samt anvender barnevognssele?
Med venlig hilsen
C & C