Svar: 6 mdr. - mad, laktulose, jern, og at sidde
5. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære C & C
Det lyder som om jeres datter er kommet godt igang med skemaden og det lyder også som om at hun hører til en af de børn, som ikke bryder sig særlig meget om kartoffelmos. Jeg synes derfor I skal prøve at holde en pause med kartofler og i stedet forsøge med andre grøntsager.
Da hun er glad for risgrøden, som er en mild og neutral grød, så kan I prøve at lade den være basis. I stedet for at komme frugtmos på kan I så forsøge med lidt gulerodsmos, som også er lidt sødt i smagen.
Stille og roligt kan I så lave grøntsagsmos hvor guleroden er gennemgående og så komme flere og flere andre grøntsager i. I kan lave mos af stort set alle grøntsager med den alder jeres datter har nu. Begynd med de lidt milde typer, som gulerod, ærter, blomkål, broccoli, squash og begyndt så herefter med de grøntsager som smager af mere - jeg tænker på alle former for kål og gerne lidt selleri (max 1/10 af portionen), pastinak, porrer.
I forhold til grød så prøv også med havregrød, som pga flagerne vil kræve lidt mere tyggefunktion og prøv også gerne med lidt kogt kød og fisk, når I fornemmer at grøntsagsmos glider fint ned og I har fundet noget hun godt kan lide.
I behøver ikke længere tage helt så meget hensyn til at hun skal vende sig til smag og konsistens. Hun er rigtig nysgerrig og det skal man udnytte. Så prøv gerne lidt forskelligt. Det kan være en fordel at det ene måltid på dagen er noget hun kender, så kan I udskifte det andet løbende.
Det er en rigtig god idé at holde hendes mave igang med laktulose, som jeres læge også har anbefalet. Det er bedst at give det på en sprøjte som I også har forsøgt. Da hun tilsyneladende ikke har "kugler" i bleen, altså at afføringen ikke er så hård igen, kan I prøve om I i stedet kan regulere det via kosten. At I begynder med de lidt grovere grødtyper som havregrød og at I forsøger med lidt grøntsagsmos kan have positiv effekt. Derudover er det rigtig vigtigt at hun får nok væske, prøv derfor at få lidt mere vand i hende, end I plejer.
Med hensyn til jerndråber så er det vigtigt at hun får sit jern. Sundhedsstyrelsen anbefaler Glycifer, som smager forfærdeligt og der er faktisk børn som ikke vil spise dette, eller som ligefrem kaster op pga smagen.
Medic Team producerer nogle jerndråber som er "smagsneutrale", de er desværre ikke godkendt som lægemiddel men hører vist under kosttilskud og derfor ikke noget sundhedsstyrelsen anbefaler. Hvis alternativet er at hun ikke får jern, så synes jeg I skal prøve de smagsneutrale jerndråber. Medic Team er et gammelt velrenommeret firma og forøvrigt også dem der producerer laktulose:o)
Jeres datter behøver ikke kunne sidde selv før I bruger barnevognssele. Hvis hun er en lille hurtig en som gerne bevæger sig rundt, så skal selen på nu. Hun må også gerne sidde kortvarigt, nu hvor hun er 6 mdr gammel- Derfor kan hun godt sidde lidt i barnevogn og må således også gerne sidde med ved bordet i høj stol. Når hun falder til siden, forover eller bagover, så er hun træt i ryggen og skal igen ned på gulvet, eller lægges ned. Men hun kan f.eks. sidde i høj stol, når hun skal have skemad og således spise sammen med I andre.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske