Svar: Træt af grød og mos
6. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære madtrætte mor
Der er flere ting som gør sig gældende i forhold til Karla. For det første skal du være sikker på at det ikke er på grund af tænder, at hun ikke har lyst til at spise i øjeblikket.
Dernæst har du en meget vigtigt pointe i at I skal spise sammen. At spise handler ikke kun om at putte mad i munden. Det at spise skal være hyggeligt og noget man er fælles om. Det betyder rigtigt meget for lysten til at spise, at man spiser sammen med nogen og nyder maden sammen, at man deler denne oplevelse.
Karla er så gammel nu, at hun gerne vil have mad som smager af noget. Jeg tænker derfor at du skal prøve at lave lidt forskelligt, så hun får så mange smagsoplevelser som muligt. Hun vil gerne have mad i stykker og det er okay, men du må også gerne prøve at tænke på smag. Vælg de smagfulde grøntsager (selleri, porrer, pastinak, kål osv.) til grøntsagsmos, brug gerne lidt almindelig krydderi i maden, lav sovs osv. Hent inspiration i butikken med industrielle produkter.
Hakket kød og fisk må hun jo også gerne få i mosen. En almindelig portion ligger mellem 1-2 dl, hvis hun ikke kan spise dette, så må du jo acceptere det, men prøv fortsat at tilbyde lidt men tit.
Da Karla lyder til at være meget interesseret i selv at spise, så kan det nogle gange hjælpe at give hende en ske i den ene hånd, imens du så også fører en ske. Hun er endnu for lille til at kunne finde ud af at spise med ske selv, men det kan alligevel give hende en fornemmelse af at være med.
Så mit umiddelbare råd til jer idag er at forsøge med nye smagsoplevelser, at spise sammen og at få en ske i hendes hånd så hun føler sig medinddraget.:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske