Svar: Kost 10 mdr
7. september 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Rasmus' mor
Er du sikker på det ikke er på grund af tænder, at han pludselig ikke har lyst til at spise?
Ellers tænker jeg at det er en periode og det bedste du kan gøre er faktisk at give det så lidt opmærksomhed som muligt. Server mad for ham i løbet af dagen og lad tilbuddet variere, også så der altid er forskelligt på tallerkenen og således noget at vælge imellem. Nogle dage vil der så ryge mest kød ned, andre dage brød og atter andre dage lidt grøntsager og det er okay.
Det er meget vigtigt at bibehold hans interesse, nysgerrighed og lyst til at spise og derfor skal du ikke presse ham unødigt eller give ham ekstra opmærksomhed. Du skal heller ikke lave ham specielle retter med mindre I skal have noget, som han ikke må få - f.eks. sushi :o)
Han har en alder nu, hvor han godt ved, at når han lukker munden, så gørdet noget ved dig. Han er derfor meget bevidst om at han ved at gøre sådan får en reaktion fra dig, en masse ekstra opmærksomhed og hvem vil ikke gerne være centrum for middagsbordet:o) Det er derfor meget vigtigt at du serverer maden og lader ham gå igang, uden en masse kontakt i øvrigt. I spiser sammen og nyder jeres mad, snakker lidt om løst og fast.
Han kan med den alder han har spise det samme som I andre og det skal han have serveret, så han ser at der er det samme på hans tallerken som på jeres. Har han lyst til at smage det på din tallerken så er det i orden.
Han motoriske uro og manglende evne til endnu at komme helt omkring giver mange frustrationer og det hører alderen til. Det at "lukke munden" hører også alderen til og på den måde kan man godt sige at der er en sammenhæng.
Med hensyn til at drikke, så er det naturligvis vigtigt at han drikker, men han skal også have lov til at føle, hvad det vil sige at være tørstig. Derfor synes jeg ikke du behøver nøde ham hvert 15 minut, men giv ham vand til måltiderne og 1 gang ind imellem. Hvis han ikke er til vand, så prøv med lidt sødmælk eller lidt fortyndet æblejuice en gang imellem.
Jeg synes ikke du skal være urolig for vuggestuestart. Det kan sagtens hjælpe på lysten til at spise, at han spiser sammen med de andre børn:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske