Brev:
Småtspisende - tvinge til at spise?
7. september 2006
Alder:
10 mdr.
Småtspisende - tvinge til at spise?
Hej igen
Jeg skrev til dig for et par dage siden vedrørende Oscar og hans madvaner - spise selv hvornår osv. Nu har jeg lige et par uddybende spørgsmål. Oscars dag ser sådan ud:
morgen – 8: grød, mælk
formiddag – 10: riskage eller brød og frugt, mælk
sove
frokost – 13: brød og grøntsagsmos (fra glas), mælk
eftermiddag – 16: yoghurt naturel med frugt, vand og bryst
sove
aften – 19: almindelig aftensmad m. kartofler, ris, kød og grøntsager
Problemet er, at han spiser meget, meget lidt for tiden. Vi er selvfølgelig lidt bekymrede, men han ser ud til at være ok velpolstret, så vi har valgt ikke at gå i panik - dvs, at vi aldrig tvinger mad i ham. Vi tilbyder ham mange gange pr måltid, men hvis han ikke vil (lukker munden, vender ansigt væk gentagne gange), så stopper vi.
Når han tilbydes mad til at spise selv (fx kartoffelbåde), så lader vi ham sidde, men uden at blande os - ofte får han ikke mere end et par mundfulde, før han begynder at kaste med maden. Vi har valgt at tro på, at han godt kan styre det selv, men efter at have browset lidt rundt i din brevkasse, så kan jeg se, at mange tvinger mad i deres småtspisende børn. Er det virkelig en go ide? Kan det ikke starte en negativ spiral?
Min mand har ind imellem været ved at gå lidt i panik og putte mad ind i munden på Oscar, selvom han tydeligt sagde nej tak, men jeg har virkelig insisteret på ikke at gøre dette - er det mig, der tager fejl?
Jeg kan tilføje, at han gerne vil drikke - både bryst, mælk og vand af kop. Hvad er efter din mening det bedste at gøre? Hans småtspisende periode har efterhånden varet en lille måned.
Med venlig hilsen
Heidi