Svar: Fast føde - 6 ½ mdr.
7. september 2006
Alder:
6 mdr.
Hej Tina
Det lyder som om din lille dreng ikke gider grød og kartoffelmos og det smager jo heller ikke af så meget. Jeg synes derfor du skal begynde at servere mad, som smager af noget.
Det kunne sagtens være havregrød eller øllebrød og hvis han ikke er til grød, så prøv med grøntsagsmos og gerne lavet af de lidt kraftfulde rodfrugter. Brug som udgangspunkt lidt af den mad I selv spiser, således at hvis I får lidt sovs lavet på sødmælk eller fløde, så kan han få lidt af det over sin mad. Det er også med til at give god smag.
Derudover handler det nok meget om hans mælkeindtag og tilbuddet om amning. Jeg ved godt at du et eller andet sted tænker "noget skal han jo have", men du får ikke vendt rundt på det, så længe han får meget mælk.
I tidsrummet mellem 23-05 behøver han ikke mælk hos dig, men kan få vand hvis han er tørstig. Når I så står op om morgenen, så start dagen med et måltid skemad og tilbyd først amning efterfølgende, så du er sikker på at han er sulten.
Det samme til frokost, prøv med skemaden først og efterfulgt af amning. Og igen til aften.
Det vigtigste er at han begynder at tage lidt til sig af skemaden og ½ dl. er acceptabelt til at begynde med. Derfor synes jeg at ½ dl. 3 gange dagligt kunne være en god idé hos jer, i stedet for 1½ dl x 1 dagligt. Det er også vigtigt at du finder ud af, hvad tidspunkt han er mest sulten og samtidig hvad han godt kan lide. Prøv derfor med forskellige ting.
Lad ham sidde i høj stol, så han kan følge med og giv ham også brødskorper og lignende at sidde med, så han øver sig i at putte i munden og arbejde med spyt osv. Det er vigtigt at fokusere på hans lyst til at spise mere end på hans indtag:o)
Det er også en rigtig god idé at lade andre prøve at give ham mad, af en eller anden grund kan det nogle gange gøre en forskel. Men ellers så skulle du jo også kunne. Handler det om at "knække koden" så er det dog okay at lade andre forsøge sig.
Held og lykke med projekt spisning:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske