Svar: Av! Han bider mig
7. september 2006
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Jeg tror din dreng bider dig fordi han elsker dig. Og ja det lyder måske mærkeligt, men det er mit indtryk at børn nogle gange bider fordi kærtegn kammer over.
Ofte sker bideriet, som du beskriver, netop når barnet sidder hos en, kæler, nusser lidt, eller hvis barnet på en eller anden måde ønsker kærtegn, kram og opmærksomhed. Barnet bider altså således ikke for at være ond eller gøre noget, som gør ondt, men mere fordi barnet ikke forstår grænsen/balancen imellem kærtegn og bid.
Det er meget normalt at børn i en periode næsten ikke kan få nok af en og bedst som man sidder og kæler og knuser, så bliver man bidt i skulderen eller i kinden. Det er en måde at sige "du er lige til at spise".
Det bedste du kan gøre er som du allerede gør, at sige meget bestemt Nej! Og sætte barnet fra sig, så det forstår at det er forkert. Det betyder ikke at barnet ikke vil gøre det igen et par timer efter, for børn i den alder husker ikke så længe; men så må man gentage processen og efterhånden vil barnet lære, at det er forkert. I takt med at sproget udvikler sig, plejer børns bidemønster også at ændre sig.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske