Brev:
5 uger gammel - hvor meget kan han spise?
7. september 2006
Alder:
1 mdr.
5 uger gammel - hvor meget kan han spise?
Hej igen Helen
Jeg syntes efterhånden jeg er lidt forvirret omkring min amning: Jeg har hele tiden ammet i 30-45 min, 6-8 gange i døgnet, og det har fungeret ok. De sidste 3-4 dage har min søn simpelthen ligget ved brystet i timevis! Jeg er for en uge siden begyndt at tage minipiller (det skrev jeg også et spørgsmål til dig om), og til at starte med, tænkte jeg at det kunne have noget med disse piller at gøre, men nu syntes jeg jo efterhånden, at min krop burde have indstillet sig på de nye forhold.
Idag har han f.eks. ligget fra kl. 12 til ca. 16!!! Han går selv af og på med mellemrum, men når han er "på" sutter han lystigt, så jeg tænker at det ikke er "hygge-sutteri"??? Så er min tanke, at det måske er fordi at jeg stadig ikke producerer mælk nok efter min mini-pille start...? Men jeg kan jo ikke se hvor meget han får fra brystet. Jeg kan jo mærke at mine brystvorter har det rigtig hårdt med det her, og jeg kan da ikke forestille mig at jeg rent faktisk har haft mælk i hele den periode fra 12 til 16 hvor han har ligget ved mig og suttet...?
Jeg har lige (3,5 time efter dette store måltid fra 12-16) givet ham en flaske MME for at se, hvor meget han rent faktisk kan spise, og han har slugt 150 mL. Han søger nu igen allerede tre kvarter efter. Derfor er mit spørgsmål nu, hvor meget skal en 5 ugers dreng ca. have i een amning?? Jeg har hørt at der er en ligning der ca skulle angive hvor meget en baby kan "tåle" i eet måltid og med den ligning får jeg det til at han kan tåle ca. 93 ml.
Min tanke har hele tiden været, at hvis han søger og sutter på sin arm m.v. så er han (stadig) sulten og skal have. Desuden gylper han ikke særlig meget efter hvert måltid. Jeg har tidligere skrevet til dig om, at han skreg meget efter næsten hvert måltid og jeg har troet at det var mavekneb, men kan det være fordi han vil have mere? Det ligner nu mavekneb, fordi han krummer sig sammen og strækker sig ud og laver grimasser samtidig.
Håber du kan hjælpe for nu er jeg ved at være meget forvirret...