Svar: Brug af creme på udslæt
8. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Jeg tror som dig, at din drengs udslæt skyldes en kombination af varme, mælk og mad. Spørgsmålet er derfor om det mon ikke er en lille svampeinfektion han har fået. Derfor kunne du måske prøve med lidt brentan, evt. brentanbabypasta (som også er til bleområdet) og se om det ville fjerne det helt.
Derudover er det vigtigt at rense det med lunt rent vand og sørge for at det tørrer. Lufttørring er bedst, men det er svært. Lad ham ligge på maven så meget som muligt, da der så kommer mere luft til, når han strækker hals. Og prøv også med lidt luft fra en føntørrer.
Med hensyn til inotyol salve, så er dette jo en tjæresalve, som jeg normalt anbefaler kun at bruge som en "behandling". Det vil sige, når området man behandler er meget ødelagt. Det virker rigtig godt og får som regel huden til at hele forholdsvis hurtigt. I bleområdet kan man ofte se en ændring allerede i skiftet mellem 1 og 2 ble. Men når huden ikke længere er ødelagt, så synes jeg ikke man skal bruge tjæresalve videre. Det skal altså ses som en effektiv og god kur og ikke som langtidsbehandling.
Jeg kan ikke se at det kan skade at bruge nogen af cremerne i hudfold på halsen, når situationen er som du beskriver.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske