Svar: 2,5 mdr.'s dreng med svingende appetit
8. september 2006
Alder:
2 mdr.
Hej Louise
Det lyder umiddelbart som om din dreng har en god evne til at regulere sit behov og sådan som du beskriver det, tror jeg desværre ikke at du kan gøre så meget andet, end du allerede gør.
De dage hvor din dreng spiser gerne og hyppigt, ja der lægger du til og de dage, hvor hans appetit er mindre, så tilbyder du lidt ekstra og aviser han brystet, ja så må du gå ud fra at han har fået, hvad han har behov for.
Det er naturligvis problematisk hvis du ender med at få brystbetændelse, fordi han spiser så uregelmæssigt, men nu kender du symptomerne og er bevidst om at det kan ske, og så må du handle i forhold til dette.
Det vigtigste i forhold til din dreng og hans svingende appetit er at du kan se at han trives og virker glad og at han tager fint på, så kan du ikke gøre mere:o)
Med hensyn til indtagelse af forskellige fødevarer, så er der som udgangspunkt ikke nogen restriktioner når man ammer. Du må altså i princippet spise og drikke, hvad du har lyst til, du skal bare leve efter de gode og sunde kostråd.
Lige med hensyn til kaffe, så indeholder dette jo koffein. Følger man sundhedsstyrelsens retningslinier for koffeinindtag i graviditeten, så er det max 3 kopper kaffe dagligt og drikker man andre koffeinholdige drikke, så er det også max 3-4 kopper dagligt. Urtete og grøn te indeholder ikke koffein og du kan også købe koffeinfri kaffe, hvis du gerne vil have mere end de 3 kopper.
Så mit råd er at du spiser og drikker fornuftigt og ud fra hvad du har lyst til. Indtager du noget, hvor du tænker din dreng kan reagerer og få lidt ondt i maven, så prøv med lidt først og se om der kommer en reaktion. Det er slet ikke sikkert at han reagerer:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske