Brev:
Dags- og natrytme
8. september 2006
Alder:
5 mdr.
Dags- og natrytme
Kære Helen
Det går rigtig godt med Tobias og med at jeg er startet arbejde. Det går også fint med at Tobias bliver passet af sin far de fire timer jeg er væk, men jeg har et par spørgsmål alligevel. Det er angående amning og søvn.
Tobias er 5 måneder nu og vejer over 8 kg. (Jeg har ikke lige vejet ham for nyligt)
En typisk dag forløber sådan her:
Tobias vågner ved 8 tiden, ammes og leger i 1 1/2 time, så sover han to timer og jeg ammer ham igen, inden jeg går på arbejde kl. 12.
Mens jeg er væk sover han nogle gange 1 time, nogle gange 2, andre gange sover han ikke rigtigt... Det svinger lidt. Min mand giver ham risgrød, som han spiser af, men der kommer også en del ud igen. Jeg tror ikke det svarer til en fuld amning, så han er sulten, når jeg er hjemme igen ved 16.15-tiden. (Han får ikke flaske mens jeg er væk, fordi det er meget svært at få ham til at tage den...)
Så ammer jeg, når jeg er hjemme igen og herfra er det hele lidt rodet og ikke særligt regelmæssigt.
For det meste sover han 1 times tid på et eller andet tidspunkt, men nogle gange ikke. Jeg ammer ham, når han vil, det bliver tit til en 2-4 gange inden han endelig falder i søvn kl 21.30
Han er ikke så svær at putte, men er desværre begyndt helst at ville falde i søvn på armen, mens man går rundt med ham (hvilket nok skyldes at det gør hans far, for at få ham til at sove i løbet af dagen). Han sover i sin egen seng, det har han altid gjort og det er vel egentlig meget godt. Han sover 3-4 timer, ammes, sover 2-3 timer ammes og sover 2-3 timer igen og så er det morgen.
Jeg spekulerer over om vi skal gøre noget anderledes? Skal han have mere fast føde? Jeg mener grød to gange i løbet af dagen for eksempel? Hvornår skal vi starte på at give ham om aftenen? Er det meget at amme tre gange per nat, når han er fem måneder? Kan den hyppige natteamning hænge sammen med at jeg ammer mindre om dagen, fordi jeg er på arbejde?
Skal vi begynde at tænke i putte-ritualer nu, for ikke at lære ham at han skal falde i søvn på armen? Vi vugger ham stadig en del, når han ligger i vuggen, men han er ved at være for stor til den, så hvordan får vi ham til at sove i en seng, vi ikke kan vugge? Jeg er begyndt at synge for ham om aftenen, så han måske lærer at det betyder godnat. Kan man lære ham det nu, med hans alder? Jeg giver ham også natdragt på for at signalere nat. Hjælper det på noget? Og er det ikke lidt sent han går i seng? Kl. 21.30?
Jeg ved godt, det er frygtelig mange spørgsmål på en gang, men som du kan høre er jeg lidt i vildrede om, hvad der er bedst at gøre. Kan du hjælpe os lidt på vej?
Kærlig hilsen
Stine