Svar: Dags- og natrytme
8. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Det er rigtig dejligt at høre at det går så fint, når far passer Tobias:o)
Tobias er en stor dreng og jeg tror du har fuldstændig ret i at han skal til at have noget mere mad. Bibehold grøden til frokost og begynd så med grøntsagsmos om aftenen. Han må gerne spise 1 dl til hvert måltid og kan han spise mere, må han også gerne det. Hvis han spiser mellem 1½-2 dl, så kunne det være en god ide at forsøge med 3 måltider skemad dagligt, men det kan godt vente lidt endnu. Hans mave skal også lige have lov til at følge med og når han bliver 6 mdr. vil han kunne spise andre grødtyper og få fisk og kød i mosen. Han vil således kunne variere sit indtag mere og også blive mere mæt.
Den øgede mængde skemad skulle meget gerne på sigt nedsætte mælkebehovet om natten. Det kan godt være at han lige i øjeblikket søger brystet lidt ekstra fordi hverdagen trods alt har ændret sig i forhold til tidligere, så han drømmer mere og sover på den måde mere uroligt. Derfor søger han så også brystet lidt mere.
Men det er vigtigt at han ikke tilbydes bryst mere end højst nødvendigt. Hvis han fylder sig for meget med mælk om natten, er der en risiko for at han ikke har plads nok i maven til den fastere føde og dermed kan I godt komme ind i en lidt dum cirkel på sigt. Når han er 6 mdr gammel bør han kunne tage sit mælkebehov i løbet af dagen og således kunne sove i tidsrummet fra ca. 24-06 uden mælk:o) I stedet kan han så tilbydes vand.
Det er en rigtig god idé at forsøge at bruge et putteritual og det vil også være en rigtig god idé at I prøver at se lidt på klokken, når I skal putte ham. En portion skemad, blive skiftet, få mælk og så blive puttet og gerne både formiddag, overmiddag og sen eftermiddag.
Du kan sagtens synge for ham, det at høre den samme sang igen og igen vil være genkendeligt og dermed trygt for ham. Det hører med til putteritualet at skifte ham over i nattøj. Det at han oplever et skift er med til at signalere at natten er på vej.
Med hensyn til sengetid, så er der faktisk mange børn som går lidt sent i seng, især når de har forældre som er hjemme om morgenen og derfor ikke har så travlt lige der. Der er jo forskel på om man får lov til at vågne af sig selv, eller om man vækkes af et ur klokken 6. Hvis I har det rigtig godt med at kunne sove lidt længere om morgenen og dermed også med at han så har lidt ekstra vågentid om aftenen, så er det helt okay.
Det kan godt ændre sig i takt med at han bliver ældre, men det kommer helt an på jeres rytme i øvrigt. Det lyder i øvrigt rigtig dejligt og som en rigtig god løsning, som tingene kører i øjeblikket. Og den tid far og Tobias har sammen nu, den er guld værd:o)
Kom jeg igennem det hele? Håber det, ellers så skriv igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske