Brev:
Mad og afføring
8. september 2006
Alder:
9 mdr.
Mad og afføring
Hej Helen
Nu er Ida 9½ måned, og det går rigtig godt med maden. Ikke at hun spiser vores mad, men det ville også være for meget at kræve:-). Men hun spiser grøntsager og brød og vi finder hver weekend nye ting, hun er begyndt at spise i løbet af ugen. Dejligt. Hun sover også bedre om natten, hvilket er heldigt, da jeg er begyndt på arbejde fuld tid.
Men vi har nu fået et andet problem. Efter hun er begyndt at spise grøntsager, har hendes afføring ændret sig. Den er blevet tykkere, mere koncentreret og skifter imellem at være helt mørk eller orange. Problemet er, at den er meget hård ved hendes hud. Hun bliver utroligt hurtigt rød. Efter blot 30 min. med en beskidt ble er hun rød. Sådan plejede det ikke at være før. Vi har svært ved at styre det herhjemme, og de har endnu større problemer i vuggestuen. I hvert fald hveranden dag, må de aflevere hende med rød hale og er meget beklagende.
Hendes maddag ser således ud:
MME før lur (variere i mængde, ofte omkring 150 ml.)
Mellemmåltid i vuggeren (brød, bolle)
Grøntsagsmos til frokost
MME før lur (200 ml.)
Tykmælk, æblemos, brød eller lign til mellemmåltid
Grøntsagsmos (fx i dag søde kartofler) blandet hjemmelavet risgrød til aften
200 ml majsvælling før sengetid.
Hun får en kogt klud i bleen hver aften, når problemet er der. Det hjælper rigtig godt. Vi har forsøgt at bruge zink salve forebyggende, men det hjælper ikke rigtigt. De bruger en salve i vuggestuen, der er ret god, men også kun til behandling efter.
Har du nogle gode råd, tanker eller lignende?
Hilsen mor