Svar: Mad og afføring
8. september 2006
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Umiddelbart tænker jeg at det drejer sig om en periode og jeres datters mave skal lige vende sig til det hele. Børn kan godt i perioder have mere rød numse end i andre perioder, men umiddelbart skal man ikke sætte dem på diæt eller på specielkost af den grund. Jeres datter er begyndt at spise og hun spiser nu mere og mere varieret og har lyst til at smage på forskelligt og det må gå forud for andet.
Det vil være en god idé at holde fokus på at hun fortsat skal have masser af vand, ikke kun mælk at drikke, men også en del vand, da det også er med til at "blødgøre" afføringen. At den skifter farve er naturligt og ses forholdsvis ofte, - måske er det fordi vi netop hos børn står og nærstuderer deres afføring under bleskift at vi lægger mærke til alle forandringer:o)
Er skaden sket, må man naturligvis sørge for at holde huden ren og tør. Kogt vandsklude er en rigtig god idé og derudover kan I prøve at føntørre lidt, så huden bliver rigtig lufttørret.
Det er naturligvis vigtigt at hun ikke sidder for længe med en afføringsble, men man kan jo heller ikke tjekke ble hvert 15. minut:o) Man kan købe en babysalve, som er lidt ligesom vaseline og man kan også få en decideret barriere creme, prøv at spørge på apoteket. Tanken er at man kan smøre hende med lidt creme, som danner en hinde og derved skyer den syre, der kan være i afføringen. På den måde kan man forebygge og måske nå at få hende skiftet inden huden bliver helt ødelagt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske