Svar: Søvn, dreng 4 mdr.
9. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Malou
Som din egen sundhedsplejerske har været inde på, så lyder det jo som om din dreng er sulten. Og spørgsmålet er om han egentlig allerede nu er parat til lidt skemad efterfulgt af mælk/vælling.
Nogle børn oplever god effekt af vælling, mens andre forældre fortæller at det måske give lidt ro, men det får ikke børnene til at sove mere. Der skal rigtig mad til for at børnene sover.
Appetitspring kunne godt være en mulighed, men lægger man til hver gang barnet beder om det, så burde mælken regulere sig ind efter et par døgn. Og hvis hyppigere amning ikke er nok, så lyder det som et tegn til at han har behov for noget lidt mere mættende. Hvis han holder sit hoved og drejer det nysgerrigt efter en ske og måske tilmed åbner munden for skeen, når den kommer, så er han helt klar til skemad - også selvom han kun er 4 mdr.:o)
Jeg synes derfor du skal forsøge med en lille smule skemad, efterfulgt af amning. Begynd i det små med en gang om dagen, hvor han får 4-5 tsk. og øg langsomt til ½ dl. Når han kan spise ½ dl eller mere, så prøv at tilbyde ham to gange dagligt. Princippet er hellere lidt og tit, end en stor portion en gang dagligt. Da han ikke er ældre, er det meget vigtigt at maven kan følge med.
Når han kan spise ½-1 dl og du forsøger med 2 gange dagligt, så prøv om aftenen af følge dette: grød eller grøntsagsmos efterfulgt af bryst, puttes til natten og når du selv går i seng, så tilbyde en flaske med vælling. Eller modsat give ham grød/grøntsagsmos, tilbydes vælling og når du selv går i seng, tilbyde ham brystet.
Tilsidst vil jeg lige sige at du naturligvis skal være sikker på at han ikke vågner fordi han er ved at få en tand. Det sker jo at børn får tidlige tænder.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske