Brev:
Mad og søvn - er hun ikke helt mæt?
9. september 2006
Alder:
6 mdr.
Mad og søvn - er hun ikke helt mæt?
Hej Helen
Min datter er nu ca. 6½ mdr. Glad, smilende, spiser godt. Vi har flyttet hende på eget værelse, da alle parters nattesøvn blev ødelagt. Hun var vant til at det var mor der stod op, og hun kunne vågne 4-8 gange om natten. Nogle gange for at få sutten, skulle vendes og nogle gange en tår hos mig. Jeg prøvede/prøver at strække den til ca. 05.
Det er bedre på det nye værelse, hvor det så også har været far der er stået op, igen givet sut en lille tår vand. Har kigget mærkeligt på ham, er det dig ;-) Det er gået godt i en 14 dage. Nu synes jeg dog at det begynder lidt igen.
Jeg ved ikke om hun ved, at bare hun siger en lille lyd, så kommer vi springende. Vi plejer dog lige at høre hende an, men hun kan til tider lyde meget ulykkelig og det eneste der hjælper er sutten... Eller er hun ikke mæt? Hvilket jeg ikke helt forstår, da hun er en pige der ikke mangler noget. Følger i hvert fald kurven. Har våde bleer, glad og tilfreds, boltrer sig på maven, sidder flot, går selvfølgelig med hjælp, men de små ben render derudad, hiver sig op, hvis der er højde der passer... puha, hvor hun skal meget.
Dog har hun et hidsigt temperament, og hendes lunte er ikke ret stor. Hun er ikke så meget for at ligge stille og rolig på ryggen og kigge på ting. Der må gerne ske noget, både for sig selv og sammen med os. Her tænker jeg, kan hun sidde for meget, jeg veksler meget? Hun elsker dog at fordybe sig i sin kasse med legesager og pille det hele ud og bliver ked, hvis jeg stopper legen inden hun selv er færdig.. Jeg er dog blevet glad for at hun er blevet god til at være på maven og sidde, da jeg synes hun en snært af skævt hoved. Drejer hovedet, hun falder altid i søvn på den anden side, men hun har et yndlingspunkt på højre side.. prøver og prøver og alligevel har jeg dårlig samvittighed..
Dagen ser sådan ud:
Tidlig morgen 5.30-6.30 ammes, sover videre til 7.15-8
står op tøj på, leger - ammes 8.30-9 her har hun de sidste 2 dage fået lidt havregrød med amning bagefter
ca.9.30 - 11-12 lur.
11.45-12.15 majsgrød og frugtmos, vand af kop. Spiser mellem 1½-2 dl.
13.15-15-15 lur
ca. 15.30 ammes
kort lur mellem 17-18 tager en lille ½ time
18.15 kartofler og grønsager (gulerødder, ærter) spiser samme mængde som frokost, vand af kop, eller lidt mme, men vil helst have vand
ca. 20 ammes, spiser ikke ret meget. Her har hun fået tilbudt mme, spiser ikke mere end 30 ml.
20.30-21 puttes har inden fået tilbudt vand
herefter kan hun godt vågne hvert 2., 3. time - hvor hun fra 1. mdr.-til 4½ mdr. sov fra 21-6.30
I løbet af dagen får hun lidt agurker, æblestykker eller mos
Jeg har en fornemmelse af, at jeg har mælk nok til hende. Tænder tror jeg også er på vej. Bliver mere rødt og hårdt. Så hun har været lidt snottet og slimet i halsen fra i går aftes. Sover godt om dagen, det nyder jeg. Vi har nogle gode dage sammen. Men jeg kunne godt tænke mig at få nattesøvnen igen. Hun sover jo godt om dagen, betyder det så ikke hun sover bedre om natten...
Vi startede på majsgrød sidst i juli, og kartofler, gulerødder 14 dage efter. Da jeg prøvede med havregrød var hun meget interesseret. Ikke nogle miner der, åbnede munden og smilede..
Kærlig hilsen mor