Svar: Mad og søvn - er hun ikke helt mæt?
9. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Det lyder som om du har dig en rigtig fin og dejlig pige, som er godt i gang med sin undvikling. Jeg kan dog godt forstå at du gerne vil have genindført lidt søvn om natten.
Med den alder din datter har må du gerne tilbyde hende rigtig meget forskellig mad, og da hun allerede mestrer at spise så fint store portioner, så synes jeg du skal begynde at variere det tilbud hun får og stille og roligt give hende mere og mere familiemad. Det vil på sigt mætte hende lidt mere.
Det er en rigtig god idé at du er begyndt at give havregrød om morgenen og først ammer efterfølgende. Havregrød er rigtig godt til at mætte. Men hun kan også få øllebrød eller flerkornsgrød, hvor du mixer forskelligt. Øllebrød har en lidt speciel smag og vil nogle gange være godt som overgang til frokost, fordi jeres datter så kender rugbrødssmagen, når hun skal begynde med rugbrødshapsere.
Til frokost kan hun også få grøntsagsmos og du må gerne begynde med grøntsager som smager af noget (forskellige former for kål, rodfrugter, porrer osv.). Derudover må du meget gerne begynde at give hende kogt kød og kogt fisk. Jeg tænker at grøntsagsmos kan mætte hende lidt mere end majsgrød og samtidig kræver det også lidt mere af hende at tygge og spise dette.
Det er fortsat vigtigt at skemaden efterfølges af mælk, endten amning eller mme af kop. Om aftenen kan du igen tilbyde hende grøntsagsmos og stille og roligt skal du begynde at lade hende få lidt af jeres mad. Hvis du laver en sovs med sødmælk eller fløde, så held f.eks. lidt af dette på hendes mad. Og brug generelt de samme råvarer som I spiser.
Det er rigtig fint at du ind imellem tilbyder lidt hun kan sidde med i hånden, brødskorper, agurk og lignende - men hav hende altid under opsyn.
Ud over aftensmaden, så vil det være rigtig godt med mælk at sove på og det er fint at du ammer hende her. Derudover kan du give hende mælk igen, når du selv går i seng, f.eks. omkring kl 23. Her kan du vælge at give bryst eller forsøge med en flaske. Dette kan gøre at hun sover et lidt længere stræk, så du ikke vækkes efter kun 1½ times søvn.
Om natten har hun ikke ernæringsmæssigt behov for mælk, men kan sagtens vågne og have behov for sutten, fordi det handler om tryghed. Og det er rigtig fint at hun sover i eget værelse og at far kan gå til og fra. Så kan du amme hende igen tidlig morgen (5.30 som nu) og du kan således godt prøve at komme ind i en rytme hvor hun ikke får bryst mellem kl. 23.30-5.30 Det vil være rigtig dejligt for jer alle.
Det er klart at hvis der er tænder på vej eller hun er lidt forkølet, så vil hun vågne pga dette og derfor have yderligere behov for tryghed. Men det er jo så kun en periode og så skulle I gerne kunne komme ind i en god rytme igen.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske