Brev:
Vuggestue og manglende separationsangst
9. september 2006
Alder:
10 mdr.
Vuggestue og manglende separationsangst
Kære sundhedsplejerske
Ja, så er jeg allerede tilbage med endnu et spørgsmål. De står åbenbart i kø for tiden :-)
Tak for dit svar angående Oscars manglende appetit - jeg tror, du har ret i, at det kan være mælken. I dag har han fået mindre, og han har helt sikkert spist mere, men til gengæld føler jeg mig ikke sikker på, at han har fået sin halve liter. I dag har jeg ammet en del, og så er det jo svært at vide.
Nå, men jeg har faktisk et spørgmål i en helt anden boldgade. Oscar er som sagt 10 måneder nu. I øjeblikket har vi au pair, men hun tager hjem til jul, og vi har besluttet, at vi ikke vil have en ny. Når Oscar bliver 1 år midt i november, skal han derfor i vuggestue.
Der er 2 muligheder: Den virksomhed, hvor jeg arbejder, har tilbudt mig en kontrakt på 20 timer om ugen (i øjeblikket arbejder jeg også kun 20, men freelance). Takker jeg ja, så skal Oscar i en fransk vuggestue (vi bor i Luxembourg) tæt på mit job 4-5 timer om dagen. Vi har besøgt nogle stykker, og denne virker go' med kun 20 børn og en ret afslappet (efter franske standarder vel at mærke!) atmosfære, hvor børnene må spise og sove, når de har behovet.
Men, men - det, vi helst vil, er at have ham i en dansk vuggestue/dagpleje med 8 børn og 2 voksne. Så kan jeg bare ikke sige ja til kontrakten eller fortsætte med at arbejde for virksomheden i det hele taget, da denne dagpleje kun har åbent 4 timer om dagen, og jeg vil have behov for mere tid til transport, men jeg kan få noget andet freelance arbejde, som jeg kan sidde med hjemme. Jeg vil bare helst have den kontrakt for den virksomhed, hvor jeg er nu.
Det er jo alt sammen fint og godt, hvis det kommer til at gå godt med Oscar i den franske, men skriver jeg først under på kontrakten, sender ham afsted, og det så går dårligt, så har vi et problem. Det er klart, at forbliver jeg freelancer, så vil jeg have noget større fleksibilitet med hensyn til at "køre ham ind".
Mit spørgsmål er nu - kan man på nogen måde regne ud, hvordan det vil gå? Ved at kigge på, hvordan han er nu? Han lider nemlig tilsyneladende ikke af særlig megen separationsangst. Han kan godt være lidt genert over for fremmede, hvor han så vil være hos os, men han har ikke problemer med, at vi går på arbejde om morgenen (vores au pair har kun været her godt 2 måneder, så han kan da ikke være så knyttet til hende).
Jeg har også lige været til bryllup i DK i 3 dage alene. Vi skulle have været afsted alle 3, men Oscar blev forkølet, og så blev han og hans far hjemme, da det var nogle af mine venner, som skulle giftes. Det gik rigtig fint. Oscar blev glad for at se mig igen, men han havde haft det godt med sin far.
Han kan fx også godt sidde alene i sin tremmeseng og kigge i en bog, mens jeg går i bad om morgenen, ligesom han nu sover alene i sit værelse. Det er tydeligt at mærke, at han har knyttet sig mere til os de sidste par måneder, men han virker sjældent angst for at være væk fra os. Kan man opfatte det som et tegn på, at han ikke vil have alt for mange problemer med at komme i vuggestue? Eller er han netop så tryg, fordi han ikke er i vuggestue, men hjemme hele dagen? Er 1 år en go' alder at have, når man begynder i vuggestue?
Og så lige et sidespørgmål: Er det lidt underligt, at han ikke har mere separationsangst? Jeg føler, at vi har gjort, hvad vi kunne for at "knytte kærlighedsbånd" med ham - vi er meget sammen med ham, trøster ham altid, når han er ked af det, havde ham altid tæt på vores kroppe, da han var helt spæd, har sovet længe med ham i vores seng, giver ham i det hele taget rigtig, rigtig mange kys osv... Nogle gange savner jeg faktisk lidt feedback.
Han er endda begyndt at lave en grimasse, hvor han kniber øjnene lidt sammen samt skubber os væk, når han vil have lidt fred for alle vores kærtegn... Nå, nu har jeg vist ikke mere på hjerte denne gang! Jeg ved godt, at du ikke kan give nogle clear cut svar på så vanskeligt et spørgmål, men måske har du alligevel et råd...
Med venlig hilsen
Heidi